Har sålt mitt företag och har nu en 23 mkr på mitt privata konto. Är bra på att driva företag men har aldrig haft intresse av placeringar. Är 55 år och och planen är att jobba 5 år till. Har en helt ok lön och inga lån. Har ett hus ihop med min maka värt 8 mkr.
Tänkt att ta ett möte med en investeringsrådgivare för framtida förvaltning. Vill dock själv ”lära” mig lite innan detta möte.
Tar gärna input på hur jag ska tänka gällande framtida placeringar.
Började ”fuska” med lite placering 2024. Av tidigare val i US hade jag för mig att US börsen ofta stiger detta år. Lite tur och det blev ett bra utfall.
Om du tar ett möte med din bank så kommer de sälja dyr förvaltning och produkter som kommer äta av ditt surt förvärvade kapital. RT har följande avsnitt på ämnet som brukar rekommenderas:
Edit: ögnade igenom sliden i länken ovan. Om jag varit du hade jag följt rådet om att göra sig skuldfri, why not. Därefter förmodligen nöjt mig med en 60/40-portfölj. Men det viktigaste rådet känns som att det är lugnt att bara låta degen vara ifred ett tag, fundera lite, öppna en champagne.
Du har fått bra råd av andra.
Ta det lugnt, ta hjälp via rådgivare. Ställ massa frågor på saker du undrar över. “Ifrågasätt” råden du får, eller åtminstone be rådgivaren förklara mer i detalj varför de föreslår något.
Dock ska du aldrig ta beslut på plats. Gå hem, fundera, ställ frågor här etc. innan du tar beslut.
En fråga, du nämner inget om skatt. Har du betalat vinstskatten på försäljningen? Om inte se till att flytta in den på ditt konto på Skatteverket. Bra om du inte investerar den på börsen utan låt den ligga med ränta hos SKV.
Ett tips är att inte krångla till det, rådgivaren vill garanterat att du ska placera i massa dyra specialprodukter.
Investera istället slantarna på samma sätt som om du hade säg 5 mille. Jag skulle personligen satsa på den klassiska rekommendationen billiga indexfonder och räntefonder typ 60/40.
Till TS:
Var beredd på att du kommer få ont i magen och ångest över dina placeringar. Det är det enda som är säkert. Antingen för att du tog för hög risk eller för att du tog för låg risk.
Jag gillar uttrycket “att växa i kapp med sitt kapital”. De personer som samlar på sig kapital successivt under livet har möjlighet att börja smått och hitta sin egen risktolerans. Vi alla måste hitta vår egen risktolerans själva. Det går inte att läsa sig till. Här finns en stor fördel att göra denna resa innan man sitter på för stort kapital.
Men du kommer behöva göra denna kalibreringen med ett stort kapital. Jag avundas ditt kapital men inte den mentala resa du har framför dig. Var beredd på mental turbulens och att du kommer få ångest, men om du angriper din risktolerans och din målbild med rätt frågor och på ett systematiskt sätt så kommer du hitta din risktolerans så småningom. En bra oberoende finansiell rådgivare kan hjälpa dig på resan.
Det gäller att skilja på “ont i magen för att jag tog ett ogenomtänkt beslut” och “ont i magen för att börsen är oförutsägbar”. Det första vill vi minimera, det andra vill vi lära oss acceptera.
Säger som de övriga. Se till att läsa på själv så du kan bedöma ev råd du får samt se till att en rådgivare verkligen kan något och är verkligt oberoende.
Investeringar i alla ära. . men du är 55år, har ett obelånat hus och nog med pengar att inte behöva jobba en dag till.
Jag skulle förutom att fundera på placeringar. . mer funder på VAD jag skulle vilja göra med pengarna.
Om du skall jobba 5år till, så känns det som du som obelånad lätt kan leva på pensionen sen. . .så VAD skall du ha dom +30M till efter 60år? . . allt i arv?