Omplacera pengar pga Corona?

Hej!
Jag och min sambo är oerfarna när det gäller att investera pengar, och har nu läst på en del och nyligen startat ett konto hos Lysa där vi placerat 30000kr i en ”bufferthink” (20/80 aktier/räntor), 80000kr i en ”mellanriskhink” (60/40) och 90000kr i en ”passiv hink”. Sedan vi satte in pengarna för några veckor sedan har de minskat med 12000kr.
Det jag undrar är, med Coronaviruset på uppgång i Sverige och världen så känns det ju som att det är troligt att börsen kommer gå ner mer inom den närmsta tiden? Vore det då en bra idé att omplacera pengar från den passiva- och mellanriskhinken till bufferthinken, och sedan flytta tillbaka dem när börsen har gått ner ännu mer? Eller är det bättre att ”sitta lugnt i båten” och inte försöka rädda några pengar?
Det finns garanterat mycket som jag inte tänkt på, och jag är ju som sagt ganska novis på detta så alla svar och insikter uppskattas jättemycket!

Du går ur marknaden på egen risk.

Missar du de 10 bästa dagarna under en 10 års period halveras din avkastning. Det omvända gäller även om du missar de 10 sämsta dagarna.

För att få samma avkastning som marknaden måste du vara i marknaden.

Kommer marknaden avkasta mer än obligationer på 10 års sikt? Högst troligt men historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning