Jag investerade för några dagar sedan en betydande del av mitt kapital genom Lysa. Men funderar nu på om det var rätt läge mtp att nya corona nedstängningar osv. Jag får ofta höra att man inte ska försöka tajma marknaden, men kanske är detta ett undantag där en stor dipp på gång igen och där jag isf gör bättre att ta ut allt och investera igen om några månader?
Ingen vet hur börsen kommer röra sig i närtid. När dagens kriser är över så kommer det nya kriser. Men med tanke på covid-19 kan det vara värt att fundera över din egen ekonomiska situation utanför börsen. Riskerar du bli av med jobbet om det kommer en ny våg? Hur stabil grund har din ekonomi?
Det låter som att du kanske har tagit högre risk än vad du egentligen är bekväm med.
Vad har du för sparhorisont? Vilken fördelning mellan räntor/aktier har du?
Just denna investering gällde pensionsspar med en sparhorisont på 20-30 år, kanske mer. 100% aktier. Jag kommer klara mig även om jag förlorar jobbet (a-kassa, inga skulder, inga barn att försörja tex). Men det skulle ju ändå vara tråkigt att gå in med ett tapp på 20, kanske 30 % ifall man kunde undvika det genom att vänta ett par månader.
Problemet är att du inte kan veta i förväg om det är rätt eller fel tillfälle. Det går att minska risken genom att sprida ut insättningen över flera olika tillfällen, men rent logiskt är det meningslöst (eftersom krisen kan komma när som helst efter att du gjort den sista insättningen). Sprid ut insättningen om du behöver det för din egen skull.
Med de förutsättningarna är det rationella att gå in med allt på en gång, precis som du har gjort. Men magen är inte alltid rationell. Om du har en klump i magen skulle du kunna plocka ut en del och sen investera det över tid istället. Vilken väg som är mest ekonomiskt lönsam får du facit på i framtiden.
På 20-30 år hinner du uppleva många nedgångar på 20-30%. Likadant uppgångar. Att grunda på det just nu om du skulle väntat eller investerat just nu har knappast något betydelse på så lång sikt. Fortsätt spara månadsvis som vanligt och egna dig åt något annat än att följa börsen varje dag. Det finns så mycket roligare och avslappnade i livet att göra varje dag. Börsen ska skötas av sig själv. Det du ska se till att köpa regelbunder och låta 100% aktiefond index långsiktigt.
nej sälj om 20-30 år som du sa från början… om du inte är day trader då.
ditt kapital kommer öka och minska hur många gånger som helst under den långa perioden. vad kommer få dig att våga köpa sen? efter coronaoro kommer någon ny oro, det gör det alltid.
det bästa är att lägga sig i rätt allokering direkt och sen fortsätta månadsspara.
Går du in efter ett tapp på -20, -30% så får du räkna med att du kommer gå -50% respektive -43% till en historisk botten på -60% om den kommer vid den tidsperioden.
Att gå från -50% till -60% kräver en nedgång på -20%.