Optimering - Individ 2.0

Nytt år! Inspirerad av senaste avsnittet.
Eftersom allt sparande går in i index får man ju snacka om något annat.…

Det mesta är bra men kul med lite förändring och optimering.
Om man vill optimera sig själv under 2023 vad gör man då?
Vad är ni mest nöjda med? Tänker att man här kan bygga ett smörgsbord av godsaker så plockar sen var och en sin egen kombo :grin:

Jag kan börja:

• Härligt att ge kunskap till nästa generation
  • Ångrar sällan att jag lagt pengar på resor
  • Mår bra när jag tränar
  • Mår dåligt av att köra för dyr bil så jag suktar inte längre efter nytt trots att jag har råd. Däremot måste den vara tyst
  • Säg ifrån när något är fel. Jamsa inte med.
  • Försök lösa de där lite jobbigare sakerna. Gärna för andra. Få går det där extra steget på den lite jobbigare vägen . Ibland orkar man och det är oftast värt det)

För min del en lite annan riktning än punkten “Jamsa inte med”. I synnerhet i min yrkesroll känner jag stort ansvar och säger nästan alltid ifrån när jag anser att något sköts dåligt. Eftersom det inte alltid faller väl ut socialt eller ger tydliga fördelar i anställningen ska jag försöka tagga ner lite. I synnerhet eftersom Jan i något avsnitt på senare tid nämnde egenföretagande och nämnde alternativet (jag parafraserar, säg om jag missförstod) “vad skönt att ha typ en anställning på ICA och slippa ansvar”. Om mångas syn på att vara anställd verkligen är att man i själva verket inte har så stort ansvar så har jag en hel del optimering genom distans och avslappning att ägna mig åt. :slight_smile: