Ordet rik/rika kan för många ha en negativ klang oavsett ekonomisk status.
För egen del kan jag gärna namnge forum jag följer vid fikabordet, men drar mig för att nämna rikatillsammans (hänvisar bara till ”ett forum”) ifall jag återger någon ”finding” härifrån.
Är det bara jag? Eller skulle ett byte till något mer neutralt som ekonomiportalen/vardagsekonomi/dinapengar-ish ta bort en del av det (IMO) lite stigmatiserade och negativa i ordet rika.
Viljan att få det bättre är en fundamental drivkraft hos människan som bör bejakas.
Paretoeffektivitet:
"
A change is called a Pareto improvement if it leaves at least one person in society better-off without leaving anyone else worse off than they were before.
"
Varför det? Alla vill väl bli rikare? Både i livet och ekonomiskt!
Sen är det tydligt att RT inte är en renodlad ekonomipodd, så skulle bli knasigt om den hette något annat. Mixen av ekonomi och mjukare värden, som berikar både liv och plånbok är en av RTs styrkor.
Du får använda lite sarkasm. Jo nää, hänger här på fattigatillsammans. Finns mycket bra tips här på hur man får en fattigare plånbok och liv. Kom och testa vetja!
Om jag ska vara krass, så hade jag nog haft ett begränsat utbyte av att diskutera privatekonomiska frågor med någon reagerar negativt på namnet Rika tillsammans
Tycker namnet är perfekt. Förstår inte riktigt hur “rikare” kan vara klinga negativt. De flesta vill nog ha ett rikare liv på något sätt. Kan vara mer pengar på kontot, en rikare livsstil, äga mer saker, eller tvärtom äga färre sakare kan innebära ett rikare liv för någon.
Jag tillhör de som direkt reagerade positivt på namnet av flera anledningar.
Dels för att “rik” (såklart) kan betyda så mycket mer än monetärt (jämför med andra namn som “pengabingen”, “från kronan till miljonen” etc där namnet i sig exkluderar andra typer av rikedom, även om just dessa poddar pratar om annat än just pengar)
Dels för att “tillsammans” går lite stick i stäv mot en vanlig association till rik - det att om ngn blir rik som måste det vara på bekostnad av ngn/ngt (vem detta är beror mkt på politisk åskådning). Och även om jag vet att rikedom sällan är ett nollsummespel, så gav ordet “tillsammans” en känsla av gemenskap och gruppkänsla.
Jag tycker i och för sig inte att namnet behöver bytas. Men i vissa sammanhang säger jag också hellre “ekonomiforum” eller “ett forum”. Det kan lätt tolkas som ett ställe där rika samlas och det känns lite drygt. Vi som hänger här vet att det inte handlar om det och att det inte bara handlar om ekonomisk rikedom.
Sedan är rik ett väldigt relativt begrepp, jag är kanske rik i förhållande till många i min omgivning, men jag känner mig ibland ganska fattig i förhållande till många här.
Jag tycker namnet kan vara kvar…
Rikatillsammans har olika innebörd för folk…
För min del när jag hittade hit va angående solcells paneler… De innebär rik på kunskaper å erfarenhet man delar med varandra… Spelar ingen roll om de handlar om pengar å miljoner eller allt möjligt annat, utan man hjälps åt med de man kan till andra som har mindre erfarenhet samt kunskap i dom olika ämnena…
Rikatillsammans för mig är en samling av personer som kan dela me sig av sina kunskaper så vi alla blir rikare på de…