Intressanta inlägg. Ca: 50/50 som benämner forumet som ett ”ekonomiforum” i dagligt tal.
Många som gör samma koppling som jag själv med definitionen rik till rikt liv, rik på kunskap etc. Men som kanske inte framgår så tydligt i namnet på forumet.
Är helt enig i de flestas åsikt att inte byta namn på forumet, var heller inte grundtanken med inlägget. Syftet var att för mig förstå och se om jag var ensam i känslan att namnet på forumet kunde vara störande för vissa:smiling_face:.
Alltså… forumet, podden, hemsidan, företaget etc hänger ihop. Det är Jans och Carolines företag.
Vi kan ju diskutera namnet och vad vi säger om vi vill, men att inbilla oss att de ska byta ett inarbetat namn för att vi inte använder det eller någon inte gillar det, är ju ganska meningslöst.
Så, de som föreslår namnbyte eller att inte göra ett namnbyte: Båda åsikterna är väl egentligen meningslösa. Det här är ju ingen omröstning om ett namn på föreningsmöte.
/tråkig vän av ordning
p.s. Jag förordar inte något byte. Jag förordar bara att det är onödigt att diskutera det. Beslutet är inte forumets. RikaTillsammans är inte bara forumet.
Jag har tolkat det som ett medvetet sätt att utmana just den reaktionen.
Jag tror inte att det bara är du; men jag tror det är ett problem att “rik” är stigmatiserat och negativt i mångas öron. Det hindrar dem och deras nära från att försöka bli rika.
Rikatillsammans - tror jag - är ett försök att normalisera konceptet rikedom .
Min första kontakt med Rikatillsammans var när jag sökte upp fondroboten Lysa och fann Rikatillsammans sidan.
Jag underskattade namnet, vem f*n kan bli rik i Sverige? Jante som jag var så underskattade jag forumet, korkat beslut då jag kunde börja min investeringsresa mycket tidigare.
Jag brukar säga till mina högstadieelever, att överdriva eller provocera är ett sätt skapa en mot reaktion för sin publik. Där av med stolthet säger jag att jag är med Rikatillsammans forumet
Är inte problemet just att ordet rik är stigmatiserat i vissa kretsar. Det är väl det vi borde försöka göra något åt. Det finns ett hat mot rika. Att de är onda som stulit de fattigas pengar, inte betalar skatt, osv.
Vi hänger ju här för att vi tillsammans vill bli rikare. Då bör vi göra vad vi kan för att det ska va mer ok att va rik när vi väl kommer dit. Tex genom att promota ett forum med det namnet som folk kan relatera till.
Stå upp mot Janteförtrycket och våga slå ett slag för att även rika människor är goda. Att pengar är gentjänster man byter till sig. Och de rika byter mer, inte stjäl mer. De betalar mer skatt, inte mindre.
Tanken har inte slagit mig och det känns nu inte heller särkilt jobbigt. Tycker namnet är extremt passande och bra. Om jag är rik eller inte är väl subjektivt men jag är stolt över att känna mig rik.
Då tråden verkar ha ett visst intresse och jag redan gjort avbön.
Så kommer här en situations tanke:
Du är chef, sitter på fredagsfikat och någon funderar över indexfonder, ITPK1, förmånsbestämd kontra premie etc.
Skulle jag då hänvisa till en läsvärd tråd på RT utan att vederbörande automatiskt skulle tänka, -ja för dig som är chef och tjänar så mycket ja!
Bara för att lägga lite bränsle;-)
Det finns ett bra forum för folk i alla situationer som vill hjälpas åt att göra bra val om sina pengar. Det heter Rika Tillsammans, och jag rekommenderar att läsa den här tråden där.
Men visst. Det finns som vi vet folk som inte gillar ordet. Men jag tror inte att vi gör varken dem eller oss själva någon tjänst genom att stanna i deras världsbild.