Ordet "rika" i namnet RikaTillsammans

Min första tanke på ordet Rik eller Rika handlar inte om pengar då… De blir en fråga på de vad någon syftar på att dom är rika på vad typ…
De är lite fördoms fullt att se negativt på rik… Rikedom är så olika för var å en…

TemlorTillsammans? :blush:

2 gillningar

Namnet är kanske lite “on the nose” minst sagt men det är också ett passade namn, forumet handlar om att då ett rikare liv på olika sätt.

Sen kan ju det lika gärna ha en positiv spin, många är direkt giriga och kommer därför attraheras av namnet :stuck_out_tongue:

För de som tar illa vid sig så finns andra ställen, så de kan ju testa Bogleheads istället då det namnet torde vara väldigt neutralt men med liknande inriktning.
Men till syvende om sist så är det nog lika bra att behålla namnet, om än det kanske för tankarna till en omvänd Karl-Bertil. För att man får nog liv att inse att vill man ha lite mer ekonomisk framgång så får man lov att lära av proffsen och det är inte folket som hamnar i lyxfällan direkt.

Jag tror nog att många kallar det ett “ekonomiforum” eftersom andra då förstår vad det är, inte för att namnet i sig är dåligt.

Om man hänvisar till rikatillsammans fattar de flesta inte vad man pratar om men “ekonomiforum” förstår de flesta vad det är.

4 gillningar

Kul att ni stör er på “Rika”, när jag tycker “Tillsammans” är det som är cringe :sweat_smile:

6 gillningar

Har inga som helst problem med namnet ”RikaTillsamman” och har inte reflekterat över att det skulle kunna provocera någon.
När jag vid enstaka tillfällen vill berätta för ”utomstående ” om ngt jag läst här så refererar jag till ”ett ekonomiforum på nätet som jag brukar hänga på”, inte för att det skulle vara ngt problem med namnet RT utan för att förklara vad det är för någon som inte känner till det. Undrar någon vidare så ger jag dem namnet också såklart.

1 gillning

Jag tycker bägge är cringe. Speciellt ihop.

Men som sagt var det spelar ju ingen roll. Jag hänger på andra ekonomiforum också. Nämner inte dem vid namn heller.

3 gillningar

Jag förstår OP och håller samtidigt med övriga tråden… “rik” i sammanhanget syftar ju på allt även utöver pengar, som gör livet rikt. Visst är det en tyngd mot det monetära men ändå.

Samtidigt tycker jag som en del andra här att det är lite jobbigt att referera RikaTillsammans i andra sammanhang. Jag är lite feg tror jag, vågar inte riktigt stå för intresset? Tänk om någon TYCKER något om mig? :laughing: Jag vill inte framstå som en “ekonominörd”, antar jag. Tycker allmänt det är jobbigt att få en label på mig, kanske för att det ger en olustig känsla av att personen tror att det är “allt jag är”. Jag är ju så mycket mer. Här ligger alldeles säkert en mängd psykologiska problem bakom… kanske något som forumet kan hjälpa mig lösa? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Stackars JB, vad han än gör blir cringe. Jag tyckte så förut när det var för mycket snack om 15 hinkar. Nu är däremot budskapet 100 % enkelt.

5 gillningar

Detta är något jag tänkt en del på. Så som du beskriver det så finns alltså någon form av officiellt budskap, “såhär tycker forumet”.

RT måste vara typ det enda forumet där det finns ett överhuvud som “bestämmer” vad forumet ska tycka/tycker. Eller att “här på forumet tycker vi att…”, “här på forumet är hållningen att…”. Det blir lite sektliknande.

2 gillningar

Det finns ju en konsensus. Det finns också alternativa uppfattningar som debatteras. Den stora allvädersportföljstråden är väl extremt avvikande från konsensus tex.

3 gillningar

Allväderstråden och faktorinvestering är nog ganska inom konsensus, bara en mer avancerad/för avancerad nivå.

Om forumets konsensus är ha 100 % I globalt index så tycker jag att “ha 25 % i konstiga faktor och momentumfonder” avviker.

2 gillningar

Det är evidensbaserat och vetenskapsbaserat som är konsensus, skulle jag vilja säga (men det är möjligt att det inte är så, att du har rätt).

2 gillningar

Ja av den anledningen har jag en allvädersportfölj, men inte bitcoin.

3 gillningar

Lite roligt är ju att 95% av alla på RT troligen vet hur de bör investera för max avkastning. Vilket speglas i trådar där nybörjare ber om råd.

Men 99% kör sitt eget race, för vi är alla individer med olika förutsättningar, mål, mående, personlighet och värderingar.

Men tror de flesta har ”grunderna” klara, men väljer i slutändan själva.

Sen är RT rätt långt ifrån en sekt, finns nog ingen tråd eller inga råd där alla följer RTs mall till 100%. Som tur är.

5 gillningar

Jag tycker inte heller att det är en sekt och jag har inget alls emot vår sektled…, äum jag menar JB :smiley: (helt seriöst, JB är toppen). Menade bara att det är rätt unikt med ett forum med en så stark konsensus och dessutom en ledarfigur. Det är sällan skådat att ett forum eller företag drivs som “hans” eller “hennes”, där tråd efter tråd refereras en individ. Tänk om Reddit hade samma sak, att folk taggade Mr Red Dit kors och tvärs. Eller om Mark Zuckerberg var en frontfigur i var och varannan diskussion på Facebook. Någon äger plattformen, javisst, men personen eller personerna bakom är i regel inte så personligt knutna.

Och som @Ateist_investor beskrev det så var det förut “15 hinkar som gällde” och nu är det 100 % globalindex. Imorgon kanske det är allvärdersportfölj som gäller. Det är bra med tydlighet och att vi kollektivt kommer fram till det bästa, men det är också ett rätt, ja, unikt forum på så sätt. Ramarna och formatet är lixom både tjusningen och skräcken.

1 gillning

Driver Mr Red Dit en blogg som blev en podd som skaffade ett forum?

Det är fullt logiskt att Jans och RTs forum skiljer sig från andras. Olika syften, bakgrunder och upplägg. Forumet blev lite till av nödvändighet, om jag förstått det rätt, då bloggens kommentarsfält blev överfyllda.

Hade Jan startat forumet först, bara för att äga ett ekonomiforum, utan en podd, så hade det troligen sett helt annorlunda ut.

Men forumet finns på grund av att podden finns, så rimligt att Jan o co rådfrågas och styr forumet hårdare än Reddit, Flashback, Familjeliv och andra mer breda forum.

5 gillningar

Hear hear. Men när växer forumet ur sin skapare?

Den som lever får se.