Passivhus = i praktiken gratis boende och bilkostnader?

Hej!

Funderar på att bygga hus framöver och har snurrat in på hur man kan få ett så energieffektivt hus som möjligt och därmed kan säkerställa låga driftskostnader. Kom då in på följande hemsida: https://www.vmpassivhus.se/ som har ett passivhus koncept där man till och med producerar mer energi över ett år än vad man själv konsumererar i huset. Överskottsenergin räcker till ca 3000 mil i en elbil per år varpå de också paketerat in en elbil i priset.

Är nyfiken på hur ni andra ser på detta? De har en kalkyl i deras broshyr som är som följer:

Om deras kalkyl håller så är kostnaden på 2 365 kr per år bara ca 30 kr / månaden vilket låter helt galet lågt, jämfört med 107 000 kr per år som skulle vara ca 8916 kr per månad.

1 gillning

Jag lämnar ekonomin till @Skogstomten eller nå’n annan, men är det tänkt att man bara laddar elbilen när solen lyser? Annars glömmer de väl överföringsavgifter, skatter och annat trist i kalkylen? Eller har jag otur när jag tänker.

Sedan undrar jag om man verkligen får till alla de där plus-Watten som det pratas om. Men det kanske är jag som är osunt skeptisk?

Ändå intressant med bilskatt på 5000 kr/år, årlig kör sträcka på 3000 mil samt 0,8 l/mil i bensinförbrukning. Måste vara bra stor bil man räknar på och markant längre sträckor än medelsvensson.

Ja men det är ju med “80 kvm solpaneler” som är en investering som genererar naturlig avkastning.
De kostar ju 150-200k och ger (enligt solcellsbolagen) ~10% avkastning/år = 15-20 kkr/år.

Så det är ju inte så att “hus och bil är gratis” utan “hus och bil är billigare om det är energisnålt” och sen har du en investering som gör vinst som nästan täcker den lilla återstående kostnaden för hus och bil.

Elbil kostar ju också 100k eller mer extra jmf med bensinbil, så den extra kostnaden hade du också kunnat ha i en indexfond om du skippade det - vilket de inte tar med i sitt exempel på “dyr”-sidan.

1 gillning

Har svårt att se att elen skulle kosta noll kronor, även om du producerar mer el än du gör slut på så kommer du behöva köpa el på vintern när den är dyr då tillkommer också nätavgift.
Solcellerna kostar också pengar, avskrivning och ränta bör tas med i kalkylen.

22000kwh är också rätt mycket, lite beroende på var i landet du bor såklart.

Tankarna är dock intressanta och åt rätt håll även om den kanske är något skruvade här.

Uppdaterade till en lite ärligare variant!

Här räknar man ändå med att ett “VM Plusenergihus” inte kostar en krona extra jämfört med ett traditionellt hus. Det stämmer såklart inte, så hur många tusen (eller miljoner?) extra får man betala för det? Och vad är alternativkostnaden för det, räknat på t.ex. 7% ?

Är helt för lågenergihus och solceller, har egna på taket, men man bör kalla en spade för en spade.

2 gillningar

Osäker men har inte intresset för passivhus tappat fart. Tror att det handlar om fuktproblem när man kör utan värmekälla. Borde ju vara en klar vinnare annars.

Tror man ska vara försiktig med att tro på den kalkylen. Stämmer nog säkert i mattematiken men som någon var inne på fukt och att solen ger mest energi på sommarn och nära till noll på vintern ändrar nog kalkylen endel.

Men klart man kan bygga energieffektiva hus och dessa är billigare i drift. Men kanska inte så bra som dom försöker få det till.

Mvh
Fredrik

Ett nybyggt hus (det är väl det man måste jämföra med…) typ smålandsvillan förbrukar väl inte 22 000 kwh? Typ hälften med hushållsel tror jag.

1 gillning

Var många förenklingar i de siffrorna. Ingen hänsyn till skillnad i kapitalkostnad, alternativkostnad, värdeminskning, försäkring osv.

På hussidan beror det ju också mycket på vad man jämför med osv.

Sen kan man ju även räkna på elbil om msn bor i vanligt hus osv.

Så får man välja parametrar och sifffor ganska fritt kan man nog vrida till saker lite som man vill.

2 gillningar

Låter som vårt hus, nybyggt från 2020. Förbrukar ca 7000 kwh/år ,varav vi köper in knappt 5000 kwh och förbrukar ca 2000 kwh/år direkt av solcellerna. Sen säljer vi ca 10000 kwh.

Nu är jag inte helt insatt i de korrekta termerna men för att få kalla sitt hus ett passivhus så ska man inte tillföra värme genom tex värmepump och ha golvvärme i huset om man ska få kalla det ett passivhus.

Vi byggde ett lågenergihus MED golvvärme :grinning:. Men eftersom vi säljer mer än vad vi förbrukar så vi är då ett plusenergihus.

Den elen som vi säljer sparas hos vår elleverantör för att kunna användas under vintermånaderna. I år har det varit en sjuk elmarknad. Vi har 14 k tillgodo från detta året, se hur länge det varar i vinter. Under 2021 gick vi +3 k.

Nov, dec och jan är de månader som solcellerna inte täcker vårt behov. Okt och feb går vi +/- noll. Vi har ingen elbil så inget som är med i dessa siffror.

Så svarat om det går att bo “gratis” skulle jag säga svar nja, som nämns så är nätavgift etc också något som får räkna med. Nästa fråga är vad kostar att bygga ett sånt hus. Med tomt och hus så kostade vårt hus strax över 5 milj. Hoppas detta ger dig bra info, detta är verkliga siffror, inga glädjesiffror som många hus hus leverantörer ger.

7 gillningar

Är inte passivhus betydligt dyrare än vanliga hus? Sen tänker jag att de har underhåll precis som alla andra hus kräver tids nog. Och kanske dyrare underhåll också med mer komplicerade värmesystem, solpaneler, ftx osv.

Jag tror man tjänar mer på att bygga ett extrarum och hyra ut om man står ut med det. :+1:

Ett nybyggt kataloghus ligger väl på kanske runt 7000-10 000kwh per år skulle jag tro, inklusive hushållsel. (sen varierar det kraftigt såklart beroende på storlek, plats etc)

Vårt älvsbyhus från 2005 ligger på ca 12000 kwh for bara uppvärmning med FLVP sen är resten hushållsel, ca 5000kwh till. Vad jag hört så sparar
vår gamla FLVP ca 8000kwh/år jämfört med direktel. Till våren får vi vår LVVP vilket bör sänka förbrukningen med ca 4000kwh från nuvarande. Sen blir det eventuellt aktuellt med solceller efter det. Mest ekonomiskt att sätta en luftluft men jag pallar inte med oväsendet. Även ny FLVP vill jag inte ha, brölande kompressor får husera utomhus! (och dessutom går det knappt att köpa de bra FLVP längre och de kostar mer än LVVP, 130 000kr nu! :exploding_head: sjuka summor för ett kylskåp med fläkt). Frånluftsvärmepump Nibe F730 66155 Bygghemma.se

1 gillning

Fiskarhedenvillan 1,5 plans hus om 161 kvm byggt 2015 lite utanför Göteborg, Nibe frånluftsvärmepump och golvvärme på nedre plan.

Har långt från 22 000 kWh/år i förbrukning, vi landar kring 8000 kWh och tidigare ägare som brassade på lite mer värme runt 10 000 kWh.

Så jag skulle säga att den siffran (alltså jämförelseobjektets förbrukning) borde räknas om.

Sen är väl själva elpriset det stora frågetecknet här som i hög grad avgör när investeringar i solceller eller energieffektivitet går att räkna hem.

Har gjort vårt 70-talshus till lågenergihus snubblande när pasdivhus-stsndard.
Har solfpngare på 29 m2 föe varmvatten, vörme och pooluppvörmning
Satte 2017 upp en solcellsanläggning på 106 m2 (65 paneler) som ger 15000 kWh/år
2018 rev jag Mexitegelfasaden och tilläggsisolerade.3,5 ggr samt bytte fönster och dörrar (inte värsta sorten) väggarna är nu 40 cm tjock och det gjirde att Fjärrvärmen kan stängas av 8 månader om pret, men jag är inte riktigt klar än, fönstersmygarna ska tätas invöndugt, vinden ska isoleras mera och uterumstak isoleras .mm.
Just nu är jag nere i en prignos 6 MWh värme men med tanke på att det bara gick åt 0,7 MWh i november så tror jag det blir ännu lögre
Källarns värme är avstängd helt och på övervåningen har vi bara golvvärmen i klk och badrum igång, det räcker än då länge
Det här ganla huset har brister som i vissa fall är svåra att nomma åt som t.ex isolering under bottenplattan men bygger man nytt kan man ju bygga bort allt det dör.
Har funderingar på att klippa FV och istället sött dit en VP men vi får se.
Om jag skulle bygga nytt skulle jagg sötta in vattenmabtlad braskamin, och jag har funderat på det också men det ör tyvörr lite flr lpnga deagningar .
Nytt hus med solfångare, vattenmabtlad braskamin till acktank och solceller!

3 gillningar