Läste en artikel i DN idag om några nöjda boende i ett passivhus i Kungsbacka. Husen är byggda 2012. Som jag förstår det är det kedjehus på 140 m2.
Reagerade dock på detta:
När elpriserna började stiga förra vintern stod det klart att de hade gjort ett bra val. Familjen förbrukar i snitt 8 000 kWh per år, jämfört med 20 000 kWh som brukas anges som typförbrukning för en eluppvärmd villa.
8000 kWh per år är väl ganska mycket för ett “passivhus”? Om hushållsel är kanske 2 000 kWh i ett hus som fokuserar på energispar, så blir det 6 000 kWh för varmvatten och värme. Nästan så att en effektiv bergvärmepump klarat det i ett vanligt hus…
Finns det någon defintion av vad ett passivhus egentligen är relativt ett vanligt nybyggt hus?
Bostadsområdet består av 26 villor, sex radhuslängor med plats för 22 seniorboenden, fyra fyrbostadshus med sammanlagt 16 lägenheter samt ett äldreboende med 64 lägenheter. Förutom att samtliga byggnader ska uppfylla passivhusstandard, ska energin till uppvärmning och tappvarmvatten bestå till 100 % av förnybar energi från ett närvärmesystem (lokalt fjärrvärmesystem). Målet är att 40 % av slutanvändarenergin för uppvärmning och tappvarmvatten ska komma från solfångare och resterande 60 % från en pelletspanna.
Det låter mycket med 8000 kWh. Vi bor i en helt ordinär Smålandsvilla, och låg runt 9000 kWh/år innan pool byggdes. Nu hamnar vi runt 10-11 beroende på hur varma somrar vi har. Två vuxna, två barn.
Vad är egentligen syftet med s.k. “passivhus” om skillnaden inte är större mot ett helt vanligt billigare modulhus?
Hmm. Betyder att om de lägger 1000 kwh per år på ventilation via FTX skall ungefär 7000 kwh användas till hushållsel eftersom ingen el gick till varmvatten.
Har 8000 kWh i 160 kvm Fiskarhedenvillan anno 2016 i Göteborgsområdet. Frånluftsvärmepump och trivseleldar under vintern. Småbarn så det tvättas maskiner och badas dagligen.
Pratade med en vän med passivhus (mindre radhus) och de hade nästan samma förbrukning. Häftigt att även ”vanliga” nyare hus kan landa såpass lågt.
Försökte för övrigt få till en b-klassning i energideklarationen (grönt bolån hägrar) men då ska det till mer, sannolikt solceller.
Jag tycker också det lät mycket. Enligt Wikipedia bör ett passivhus inte göra av med mer än 15 kWh/m²/år. Det hade blivit 2100 kWh/år för deras hus. Men det är nog bara värme. Tillkommer varmvatten och hushållsel.
Finns lite fler definitioner och klasser på denna sidan:
Ifall de värmer vatten med direktverkande och förbrukar enligt snittet för en lägenhet så bör det bli ca 2500 kWh/år. Ifall de använder el som lägenhetssnittet så blir det ytterligare 3000 kWh/år. Då landar vi på totalt 7600 kWh/år.
Jag tycker nog att ett det är rättvist att kalla det passivhus när det förbrukar vatten och el som en lägenhet, och med värmeförbrukning som en bråkdel av liknande hus.
Det gäller att hålla isär äpplen och päron här. Jag gör en kvalificerad gissning och antar följande:
8000 kWh/år är den fjärrvärme som går åt. Den går till varmvatten och värme. I denna familj går troligen minst 5000 kWh till varmvatten. Kvar är 3000 kWh för uppvärmning. Det är lågt!
En värmepump går på el. 1 del el skapar runt 4 delar värme så om du har ett hus som drar 12000 kWh per år för uppvärmning (ganska normalt) så behövs 3000 kWh el för att värma. Skillnaden är att husets behov är fortfarande 12k, det är bara att värmepumpen hämtar gratis värme från exempelvis berget.
Fjärrvärme är dessutom mycket billigare. Runt 85 öre/kWh kostar det jämfört med flera kronor för el. Anledningen är främst att när man gör fjärrvärme får man mycket högre verkningsgrad.
Sen har de säkert runt 5000 kWh/år i hushållsel också men det har inte med saken att göra här.
Fast fjärrvärme från ett lokalt litet verk som eldar pellets när solcellerna inte levererar låter inte superfantastiskt? OK att elda sopor osv, men i det här fallet är det ju mer tätt hus med pelletspanna än något annat…
I dessa artiklar behöver man som läsare inse att författarna oftast inte är insatta i alla termer. Artikeln ligger bakom en betalvägg så jag kan bara spekulera i detta svar.
Viktigt att separera på hushållsel och fastighetsel. Detta blandas ofta ihop och bakas samman.
Bedömer att de är möjliga siffror - förutsatt att de kan kopplar siffran till värmen/passivhuskriteriet.
Ofta bestyckad dessa typ av hus med FTX för värmeåtervinning samt även en mindre värmekälla. Att de benämns passivhus betyder inte att de inte får ha en värmekälla. Kan lösas tex via fjärrvärme, värmepump eller en lite elvärmare i tilluften. Vilket värmesystem som respektive hus använder tas med som faktor i energiberäkningen.
Har själv ett hus med FTX ventilationsaggregat. Mha värmepump har jag Uppvärmning + Varmvatten samt via FTX ventilationsfläktat ca 2200 kWh ett snittår. 75% av det kan jag koppla till värmeproduktionen här.
Jag hänger inte helt med. Står det vad fjärrvärmeverket eldar för typ av bränsle?
Oavsett så är de allra flesta fjärrvärmeverken kraftvärme. Dvs de gör både el och värme. Om de inte skulle göra värme utan bara el kanske de skulle få ut 5 procentenheter mer i verkningsgrad men nu får de istället cirka 20 procent el + 70 procent värme. Kraftvärme är väldigt effektivt.
Men även om det skulle vara ett välisolerat hus med återvinning i ventilationen och en pelletspanna+solceller som bara drar 8000 kWh/år så tycker jag det låter rätt bra det med?
Skulle precis skriva samma sak. Bor också i radhus från 1980 med fjärrvärme och förbrukning i år på ca 3000 för Hushållsel och 6000 fjärrvärme. En värmepump sjulle sabbolikt spara några tusen till. Vi har dock ftx och Innegivare som nog sparar en del.
Vi bor i ett ombyggt energislösande 70-talshus numer lågenergihus på 280 m2 + 90 m2 garage och verkstad. Gör av med 7000 kWh fjärrvärme och hela årsförbrukningen på 15000 kWh el (poolen drar 6000 kWh) komner från solceller på taket
Och nej FV är ännu inte påslagen, än går det med bara solenergi…
Har legat runt 9000 kwh i direktverkande elhus från 1982 med 157 kvm under många, år med luftvp och elberedare.
Nästan ingen tv och låg inomhustemperatur hjälpte nog.
Med ny vp-beredare och pelletskamin landar vi nog på nedåt 4000-5000 kwh beroende på hur mycket som eldas. Med solpaneler utan batteri nedåt 2000 kwh och med lite batterier kanske 500 kwh. Elnätsavgift för 16 amp är minimum idag men 10 amp säkring bör räcka länge för de energisnålare husen.
Med tanke på att staten och elbolagen vill ha sina intäkter kommer fasta avgifter att explodera när folk sparar ström…
Hörde att det av många anses osolidariskt att gå off grid pga att man inte betalar för de som inte har råd att gå off grid. Jaha.
Har ett radhus byggt 1947, vi gör av med 10000Kwh på uppvärmning/varmvatten med fjärrvärme. Har också FTX-vent. 21 grader inomhus. 154m^2 fördelat på 2 våningar, med 3 vuxna och 1 barn.