Pengar är en energi

:star2:The ZEN Millionaire’s SECRET to Attracting Money! KEN HONDA | Happy Money - YouTube

Det skulle vara roligt om ni intervjuade Ken Honda! Jag har helt ändrat mitt sätt tänka och känna kring ekonomi och det är livsomvälvande.

I korta ordalag och min egen tolkning:

Om man förstår att även pengar - precis som allt annat - är en manifestation av en energi som omger precis allt i universum (ja jag inser att detta är metafysiskt och i mångas öron kan låta mumbojumbo) så kan man lära sig hur man drar till sig och förmerar denna energi.

Man kan enkelt ändra sin inställning med detta exempel:

Talar du illa om dina käraste närmsta i livet? Säger du till andra att de inte betyder något för din lycka? Säger du om dem att de är roten till mycket ont? När de vill vara i din närhet, ser du till att göra dig av med dem så fort du kan eller ordnar du en tillvaro för dem som är omhändertagande och bra för tillväxt? Säger du ibland att de endast kommer i överflöd till de som är giriga och onda?

Ingen vän vill vara med dig om du har den inställningen. Penga- energin fungerar på exakt samma vis.

När jag insåg att min finansiella situation avspeglade min inställning till mig själv och andra tog den verkligen fart. Jag har en lång ekonomisk lärdomsresa bakom mig och önskar andra att förkorta sina egna och så snabbt det går inse att om man känner värme och respekt för pengaenergin så vill pengar komma till dig, stanna hos dig och växa hos dig. Precis som de människor som vill vara hos dig om du välkomnar dem, får dem att känna sig omhändertagna och uppskattade. Och framför allt; tala aldrig någonsin illa om pengar! Önska andra att njuta av flödet lika mycket som du själv kommer att göra.

Inspirerad av Rikatillsammans bloggade jag ett tag:
Om mig – Hej Pengar (wordpress.com)

Tacka tacka tacka för att de vill söka sig till dig! Då händer grejer. Jag garanterar!

3 gillningar

Pengar är inte levande och kan inte känna eller reagera på något jag säger eller känner för dem. Det går utmärkt att på ett plan hata pengar och kapitalism och på ett annat vara smart och göra rätt val inom systemet så länge det finns.

Jag har mer pengar än de flesta i min ålder och skulle absolut säga ja på många av de där frågorna.

Ger pengar lycka? Det skapar förutsättningar men ger ingen lycka i sig.
Det kan definitivt reducera konkret och fysiskt lidande.
Därefter måste man hitta lycka bortom pengar, marginalnyttan av pengar är kraftigt avtagande.

Pengar (eller jakten på pengar) är roten till mycket ont, yes, absolut. Det prioriteras ofta över annat som kanske är viktigare och en persons eller ett företags ekonomiska vinning kan ibland vara en förlust för samhället i stort. T.ex.tobaksbolag, spelbolag etc. tycker jag kan lämna ett negativt netto för samhället.

Pengar har en tendens att ansamlas hos personer som inte är 100% sympatiska, ja. Inte bara, men det kan vara en fördel att ha stort ego och kunna köra över människor om man vill bli rik. Alt. att pengar i sig kan korrumpera och förändra en till det sämre.

Nu har jag pratat illa om pengar ovan och mitt sparande och investeringar kommer att växa precis som vanligt, eftersom de är döda ting som inte bryr sig om vad jag tycker eller känner.

10 gillningar

Dock finns det tydligen intressanta effekter av att tänka på pengar:

Ytterligare en anledning till att investera i indexfonder & glömma dem (Micael Dahlen har tidigare piblicerat om pengar och lycka: https://youtu.be/Uk-3hsZAgQU?si=bKyohmE9Dh7TZ9Tb )

2 gillningar

Gissar att du refererar till boken Happy Money. Mycket tänkvärd bok. Jag gillade Ken Hondas sätt att tala med sina pengar när han betalar räkningar. “Gå ut och gör gott och kom sedan tillbaka med alla dina vänner!” :slight_smile:

1 gillning