Jag arbetade några år i Italien och var då emigrerad från Sverige och inskriven i de italienska systemen. Tanken var att arbeta flera år, eventuellt till pension men det blev inte så.
Därför får jag nu varje månad, livsvarigt, några hundra EUR brutto insatt på mitt svenska bankkonto från en utbetalarbank som den italienska pensionsmyndigheten använder. Det är inte någon tjänstepension utan italiensk allmän pension. Utbetalningarna innebär två saker, valutaväxling med avgift och fluktuation samt tillägg i självdeklaration varje år och därmed fördröjning av besked om slutlig skatt.
Jag undrar om någon läsare känner till om man kan öppna ett bankkonto i ett EU-land där man dels har lite sparränta men också kan koppla ett bankkort till kontot och göra uttag av EUR i bankomat såväl i EU-land som i Sverige och föra pensionsutbetalningarna dit?
Skulle rekommendera använda Revolut. Det med räntan finns inte där (iaf inte bra, de är mer räntefond typ), men om det är några 100 Euro per månad behöver du inte ens ha betalversionen. Sen valutaväxla med bättre valutakurs än bankerna här ger dig, och sen flytta till bankkontot.
Alternativt (tror det kostar en engångs peng) få ett Revolut kort så att du kan hämta ut Euro utomlands när du vill.
Bankkonto ska man kunna öppna även om man inte är skriven i ett visst land. Dock känns det tveksamt om det funkar att få pensionen utbetald i Italien om det är den svenska pensionsmyndigheten som administrerat utbetalningen (vilket jag antar - det är väl till den svenska myndigheten du anmält att du jobbat i Italien?)
Du är dessutom naturligtvis fortsatt skattskyldig i Sverige.
Tack för svar! Jag har sneglat på Revolut, ska nog läsa lite mer!
Tack för svar! Det som jag funnit besvärligt är detta med bankkort kopplat till kontot och möjlighet till kontantuttag i EUR. Tanken är att använda kontot till exempel vid resor/semestrar i Euroländer och undvika valutaväxlingar. Den svenska pensionsmyndigheten är helt utanför detta, det är den italienska INPS som administrerar, dessvärre via Citibank i GB så den banken funkar ju inte. Jag är skattskyldig i Sverige förstås - i likhet med de svenskar som har Eurokonton för att t.ex. hantera ägda fastigheter i Euroländer. Men där hanteras bara betalningar till och från konton, inte kortbetalningar eller uttag som jag förstått det.
Oftast inte så lätt tyvärr. Det finns banker som är enkla men de flesta är inte det och kräver lokal adress, id-kort osv osv.
Ibland tillåter de att man öppnar ett konto under temporärt villkor att man registrerar sig som boende i landet annars fryses kontot efter säg 12 månader.
Jag har ett sånt konto i en fransk bank som heter Nickel. Super smidigt att öppna men därefter lite griniga när de visar sig att man är skatteskriven i annat land ![]()
Hursom, Jag jobbar i Italien och vet ingen enkel bank där. Men t ex Revolut som nämndes ovan borde ju räcka för att få in pensionsutbetalningarna iallafall och bli av ned de värsta växlingsavgifterna. Wise eller N26 eller kanske Me.Direct borde funka också…
Tack för svar! Minns också att de italienska bankerna var nog så knepiga. Intressant med Wise, N26 och Me.Direct!
Håll ögonen på tyska Trade Republic, de har väldigt bra förmåner för konton i Euro och ger ECB räntan direkt på allt icke investerat kapital. Gratis kort med save back osv.
Jag tror dock inte det är möjligt att använda som svensk ännu. Kan ha fel. Det funkar i många EU länder och även UK.
Revolut låter bäst just nu. Alternativt Euro konto i storbank.
Tack för svar! Revolut ser ut som ett alternativ i närtid.