hej! jag har ingen tjänstepension och har lagt in lite sparpengar i lysa där jag månadssparar men idag öppnade jag konto på avanza för jag läste något om att man kan dra av för pensionssparande på deklarationen- men det gällde inte Lysa.
är det någon här som är insatt i hur det fungerar?
vad är bäst för mig?
Välkommen till forumet! ![]()
Är det de 150k skattefritt du tänker på eller något annat? Det 150 gäller för både Lysa och Avanza. Detta dyker upp som ett avdrag i deklarationen. Se mer här:
Du kan dra av från privat pension enligt beskrivning.
Själv spara jag i vanlig isk. Visst jag kan inte göra avdrag. Men kan bli löjligt retsamt om man akut behöver pengar för att klara bostaden. Och så är 2-3 mille låsta i 15 år till på ppm
På Avanza behöver du dessutom själv sköta om portföljen och välja egna fonder. Visserligen inga svårigheter med det, men Lysa lär vara mycket smidigt om man vill hålla det enkelt. Dessutom smidigt när man blir äldre att enkelt justera ner risken med ett reglage.
Med egna fonder på Avanza måste du själv ha en strategi för detta, hur du ska sänka risken.
Ops. Såg inte det gällde företag ![]()
Aha, ordagrant pensionssparande… ja, då kan ni bortse från mina tankar också. I min värld kan pensionssparande lika gärna vara på ett vanligt ISK.
Men eftersom du inte har någon tjänstepension så borde du ha rätt till avdrag. Men det är nog bättre du tar detta med skatteverket