Kvinna 53 år. Först senare åren en bra lön (nuv 52 000 kr)
I PPM har jag AP7 Såfa. Valt att lägga tidigare inbetald tjänstepension (ca 70 000 kr) enl upplägg ”aggresiva portföljen” om 40 % globala indexfonder, 30 % Sverige indexfonder o rest 30% tillväxt. De kommande inbetalningarna är begränsade pga kollektivavtal inom KAP-KL där jag valt en mer försiktig AMF entrelösning som ju ändrar fördelning fond/räntor efter hand som åldern ökar. Har också ett litet sparande i Avanza ISK om 600 kr i Avanza Auto 5 som är en medelaggresiv portfölj o kommer inom ngt år att spara ytterligare i ISK. Min stora fundering o fråga är att jag har en tidigare inbetald pensionsförsäkring SEB Trygg Liv om ca 280 000 kr som idag bara ligger o skvalpar… Som jag förstått det skulle jag kunna ”flytta över” dessa pengar till ett ISK hos ex Nordnet o där mer aktivt jobba med pengarna. Frågan är då hur man skall investera dessa. Enl ”Rika Tillsammans” el ”Globala Barnportföljen”. Tidsperspektivet är ca 12-15 år (är som sagt 53 år idag). Är det ngn avgift/skatt/kostnad om jag skulle föra över summan om 280 000 kr? Skulle det även kunna vara ett alternativ att göra ett upplägg om 200 000 ”Rika tillsammans” och 80 000 i annat upplägg?