Pensionsförstärkning om 12 år

Hej! Min fru och jag är pensionärer sedan några år tillbaka. Pensionen räcker till ”normala” utgifter men vi tar ut ca 50 000 kronor per år av vårt sparkapital per år till resor mm.

Om ca 12 år kommer vår pension att minska. För att bibehålla oförändrad standard behöver vi då ta ytterligare 50 000 kronor per år av vårt sparande.

Vi har idag ett sparkapital på 1 000 000 kronor. I stort hela beloppet är tillgängligt för att investera på lämpligt sett.

Tacksam för råd om hur vi kan tänka när det gäller investering i de olika portföljer (Försiktiga, Rika Tillsammans, Global Barn och Nybörjar) som rekommenderas av ”Rika Tillsammans”. Tar gärna emot råd både om hur vi ska investera nu och vilken omfördelning vi succesivt bör göra de närmaste 10-15 åren.

Mitt bästa förslag skulle vara den sk Golden Butterfly - portföljen som är en variant av Rika Tillsammans-portföljen men med lite mer aktier.

Den ger en bra balans mellan att ha ganska låg risk utan stora nedgångar men ger samtidigt rimlig uppsida. Den borde kunna tillåta att ta ut 5% per år med hög chans att ändå inte minska i värde utan förhoppningsvis kunna öka något fram tills det är dags att öka uttaget. Ni behöver dessutom inte förändra någonting på vägen annat än årlig (eller vartannat) ombalansering.

Fördelningen är 20% långa räntor (av samma typ som RT-portföljen) , 20% korta räntor, 20% guld och 40% aktier (som kan vara t.ex. 25% globalfond, 10% Sverige, 5% tillväxtmarknader, eller hur man nu vill ha det)

AP7 Såfa minskar sin aktiedel med 3-4 % per år för att stanna av vid 35% aktier vid 75 års ålder. Kanske kan vara nåt att härma? Lätt för Lysa att ordna och sen en månatlig utbetalning bara.

Jag skulle rekommendera att läsa på och verkligen försöka landa i de fyra hinkarna. Det handlar nämligen om att successivt minska risken i sitt sparande genom att flytta pengar från hinkar med hög risk till lägre. Jag kommer dessutom återkomma med en uppdatering av den artikeln under våren/sommaren. ?