Placera dotterns (18år) sparkapital med lite oviss tidshorisont, hur ser ni på mina förslag?

Min dotter har fyllt 18år och har fått tillgång till pengarna vi sparat ihop under åren, jag skall hjälpa henne att placera dem på ett vettigt vis tills hon behöver dem för att investera i ett boende. Vill gärna höra era åsikter och tankar i mina förslag.

Hon bor hemma och har 1,5år kvar på gymnasiet, troligt att hon tar 1års paus innan hon med största sannolikhet läser vidare.

Detta gör att hon med största sannolikhet bor hemma minst 5år men kan även bli längre innan hon behöver pengarna för att skaffa sig ett boende.

Jag är en fan av Länsförsäkringar Global sedan många år och håller dem som första val, jag är ny på räntor och har lyssnat på RT avsnitt och läst era kloka tankar i forumet och genom det fördelat nedan, kanske lite offensivt. Vad tänker ni gällande alternativen nedan och hur hade ni agerat i min situation?

Alt 1

100% Länsförsäkringar Global Index

Alt 2

60% Länsförsäkringar Global Index
40% AMF Räntefond mix

Alt 3

60% Länsförsäkringar Global Index
20% AMF Räntefond kort
20% AMF Räntefond mix

Alt 4

45% Länsförsäkringar Global Index
10% PLUS Allabolag Sverige
5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
20% AMF Räntefond kort
20% AMF Räntefond mix

1 gillning

Alla portföljer är bra portföljer. Det handlar nog mest om vilken risk ni är villiga att ta.

Är ni bekväma med hög risk så kör 100% LF global. Men så fort ni vet att bostadsköpet kommer ske inom 2-3 år så växla över de pengar som behövs till ett sparkonto. Men då bör ni, tycker jag, verkligen vara säkra på att det är minst 5 år bort. Skulle då köpet ske om 5 år så är det kanske bara de första 2-3 åren jag hade vågat köra 100% aktier. Det är egentligen ganska kort tid och allt kan hönda med så kort horisont.

Så personligen hade jag nog landat i någon av de andra portföljerna. Jag lutar nog mest åt portfölj 3. Lite för mycket homebias i portfölj 4 för min smak.

1 gillning

Har barn i samma ålder. Jag lutar åt att sänka risken för att inte tappa för mycket om det blir ett ras så skulle nog rösta på 3:an.

2 gillningar