Jag ställde följande fråga till Collectum:
”Jag har noterat att i den nya upphandlingen som gäller från oktober 2018 så finns en fondförvaltare som har en väldigt billig indexfond. Jag skulle vilja räkna ut ITP30 för den och jämföra med en annan fondförvaltares fond.
Det som gör mig fundersam är att under nuvarande upphandling så har SPP en lägre ITP30 jämfört med Danica trots att Danica har lägre avgift. Jag undrar då om det finns andra avgifter som tas ut som räknas med i ITP30, men inte redovisas som förvaltningsavgift?
Med de nya regelverket MiFID II) för vanligt fondsparande måste en förvaltare redovisa vad som kallas produktavgift och det är vad man faktiskt betalar. Kommer ni redovisa samma typ av information?
Om det tillkommer avgifter UTÖVER de som redovisas i listan för alla fonder (som jag redan tagit del av) så undrar jag var jag kan hitta dem?
Ni skriver själva att ITP30 är likställt med Normanbeloppet, men för en 30-årsperiod vilket är mer relevant. Normanbeloppet kan enkelt räknas om till att använda produktavgiften istället.
Jag har inte hittat någon information om det tillkommer andra kostnader eller ej för de olika bolagens fonder, så därför är jag fundersam.
Ni kanske redan har räknat ut ITP30 för Danica och SPP i nya upphandlingen?”
Jag fick följande svar:
”Att den beräknade ”kostnad för ITP 30 år” kan se lite underliga ut då man jämför bolag (och då särskilt Danica som efter upphandlingen sänkt sitt ordinarie ”listpris”) med olika upphandlade avgifter. Det beror på att beräkningen görs på korrekta historiska data (dvs de avgifter som funnits historiskt) Beräkningarna sker löpande så dessa ändras löpande framåt.
Avgiftsberäkningarna utgår från de ordinarie avgifterna som sen rabatteras med det som framförhandlats av ITP parterna. Det betyder att i det fall att avgifterna hos försäkringsbolagen historisk har varit högre än de är nu så slår den högre avgiften fortfarande igenom vid beräkningarna. Det har ännu inte gått tillräckligt med tid för att de upphandlade avgifterna ska få fullt genomslag då man beräknar ”kostnad ITP 30 %”.
De avgifter som presenteras är de totala avgifterna; https://www.collectum.se/sv/Privat/Placera/Jamfor-bolagen/Avgifter/Valbara-produkter-2018/
ITP30/Normanbelopp för Collectums upphandling 2018 erbjuds ej längre av oss utan vi hänvisar frågan vidare till de upphandlade bolagen.”
Så, det får bli ett byte till Danica. Den kostar 0,06%, punkt.
Det som är spännande är att Collectum baserar sin ITP30 på historiska avgifter och de som gäller för gällande upphandling.
/Fredrik