Placera kapital direktpension

Hej! Jag bestämmde mig för att pensionsspara via direktpension. För att vara säker på att direktpensionen med alla papper och pantförskrivningar ska bli korrekt använde jag mig an Intervenia, och därmed fondmarknaden som de har samarbete med, vad jag förstått så ska fondmarknaden vara likvärdigt Avanza och Nordnet?

Jag har börjat lästa på lite och lyssnat på mycket bra poddar. Om jag förstått det rätt så är det bra att följa tex globalportföljen med ett 90/10 upplägg. För tillfället har jag inte satt in något, men kommer genom mitt aktiebolag sätta in 2000-2500 per månad, är det då bättre att till en början ha den förenklade varianten av nybörjarportföljen eller ska man gå på den avancerade varianten. Har för avsikt att ombalansera en gång per år. Har inte riktigt förstått vad fördelen med många fonder som den avancerade modellen har jämfört med den förenklade.

Hej Erik!

Bra att du kommer igång med pensionssparandet!

För pensionssparande så är det “Globala Barnportföljen” som gäller, jag förespråkar en 100/0 fördelning istället för 90/10 då det är oftast väldigt lång tid till pensionen.

Jag har själv lite svårt att motivera den avancerade versionen, så kör på den förenklade - funkar utmärkt!.