Hörde att Avanzas redaktion âPlaceraâ skall lĂ€ggas ned (eller har jag fattat fel)? Tycker jag Ă€r synd. Jag gillar deras sida och redaktionspodden och Pekka KĂ€ntÀÀ har blivit lite av en macrofavoritreporter för mig. Vad tycker ni?
Hörde om det pÄ senaste EkonomibyrÄn dÀr det pratades om bankers reklampublikationer. Avanzas grundare var med bland gÀsterna. Han gav mig ungefÀr samma intryck som Avanzas reklambrev.
Skönt, och hoppas att inget annat dyker upp istÀllet. Placera kluddar ju ner bÄde avanzas hemsida och appen med massa reklam och hittepÄ-analyser och courtagedrivande köp-och-sÀlj-rekommendationer.
Jag tycker iallafall redaktionspodden har varit flera nivĂ„er bĂ€ttre Ă€n âAvanzapoddenâ.
Flera pĂ„ redaktionen Ă€r ju skarpa mĂ€nniskor och jag tvivlar inte pĂ„ att de kommer fĂ„ nya jobb. Kan inte sĂ€ga att jag kommer sakna varjedagsrubrikerna under rapportperioden som deklarerar âblandade resultat i rapportflodenâ. Mest meningslösa rubriken nĂ„gon uppfunnit.
De har olika mĂ„lgrupper. Har man varit med ett tag blir Avanzapodden repetitiv och onödig att lyssna pĂ„. Ăr man ung, total nybörjare och inte vet hur man skall förhĂ„lla sig till pengar alls kan det vĂ€l vara ok.
Jag har gillat Placerapodden. SÀrskilt Martin Blomgren har varit bra, kvaliteten blev högre sedan han anslöt.
Samma hÀr. Redaktionspodden har varit en hÀrlig rutin pÄ fredag eftermiddagar. Mycket trÄkigt att den försvinner.
Gillar sÀrskilt Ellinor Beckets artiklar om privatekonomi och redaktionspodden.
I och med att Avanza istÀllet köper in material frÄn AffÀrsvÀrlden, som levererar mycket bÀttre analyser Àn Placera, sÄ Àr jag nÄgorlunda nöjd Inriktningen hos Placera har alltid varit otydlig & spretig. För tunna analyser för att leverera vÀrde, för mycket reportage om ovÀsentliga saker. AnvÀnde sidan mest för att kunna söka ut bolagsnyheter & pressmeddelanden, oftast dÄ frÄn MFN.
LÀggs Avanzas tidning Börsveckan ner ocksÄ?
Enligt vad jag sett, ja, Börsveckan kommer att lÀggas ned.
Som jag förstÄr det kommer Börsveckan lÀggas ner, men Placera kommer finnas kvar pÄ nÄgot vis, men utan sin redaktion. De kommer fortsÀtta ge ut poddar under namnet Placera, men innehÄllet blir förmodligen annorlunda.
Fake news frÄn Placeras gamla redaktion tydligen.
Fake news om nedlÀggning
Men det Àr alltsÄ falska uppgifter. Avanza offentliggjorde den 20 augusti att Placera ska fÄ nya resurser för att stÀrka nyhetsflödet och kunna publicera fler nyhetsartiklar och analyser Àn tidigare. Sanningen Àr alltsÄ att Placera nu varvar upp, inte lÀggs ner.
Att vara Àrlig mot sina lÀsare ser jag som en chefredaktörs viktigaste ansvar. SÄ det har förvÄnat mig att Placeras förra chefredaktör spridit missvisande information om Placeras framtid.
MÄste sÀga att den förra redaktionens avslutande fondrÄd var rÀtt extrema ocksÄ, de rekommenderade flera svindyra fonder, vissa med över 4% i avgift. KÀndes som att de fÄtt betalt för att ge sÄdana rÄd.
Har man följt med noga sÄ Àr det ju det hÀr som har kommunicerats, att dÄvarande redaktion försvann, men att Placera skulle finnas kvar.
Förklaringen till den mÀrkliga hanteringen ligger tydligen i lagen om anstÀllningsskydd:
"Men gick det inte att behÄlla delar av Placeras tidigare redaktion?
Svaret Àr tyvÀrr nej. Hade AFV Media AB, som frÄn och med idag driver Placera, anstÀllt en enda person frÄn Placera Media sÄ hade vi enligt svensk lag varit tvungna att anstÀlla alla andra ocksÄ, oavsett vÄra behov, och till villkor som vi inte sjÀlva kunde pÄverka.
Jag förstÄr inte logiken med lagar som hindrar arbetsgivare frÄn att anstÀlla bra mÀnniskor. Men en gissning Àr att svaret pÄ gÄtan finns nÄgonstans i huvudstaden, nÀra Norra Bantorget (LO-borgen) och SveavÀgen 68 (Socialdemokraternas partihögkvarter)."