Vill spara en större summa under ca. 4-5 år som sedan ska gå till konsumtion, ex. husköp.
Hur kan pengarna placeras för att maximera avkastning och minimera risk?
Tänker att den enkla lösningen som många ofta skriver, ”att allt under 5 år ska läggas på sparkonto med fast ränta”, kan utvecklas eftersom räntorna är minimala. Hur kan man istället använda sig av en fördelning mellan ex. sparkonto, räntefonder, globala aktiefonder och ev. andra alternativa investeringar, och finns det någon särskild fond/värdepapper som föredras.
På så kort tid föreslår jag sparkonto med månads utdelning. Och investera vinsten i 100% aktiefond.
Risk få du själv avgöra
Annars är frågan, kan 5 år bli 7 om det skulle behövas. Som melwa sa kan du ligga minus på 5 år. Men betydligt mer än sparkonto om du kan flytta fram utagen till 7-10 år
Ränta-på-ränta effekten kräver tid för att verkligen hinna jobba, och med en 4-5 års sparhorisont tänker jag iaf att man primärt vill undvika risk för stora drawdowns.
Jag själv sparar numera i en allvädersportfölj och tänker att den (iom låg risk för stora nedgångar) borde fungera även här, eventuellt kombinerat med sparkonto.
Kanske bör du läsa om RikaTillsammans-Portföljen (också känt som Permanent Portfolio), som innehåller 25% aktier, 25% långa räntor, 25% guld och 25% korta räntor (sparkonto)?
Sparkonton med bunden ränta tillåter sällan att man sätter in (eller tar ut) pengar under bindningstiden. Jag behöver alltså binda kortare tid eller sätta in större summor mer sällan för att det ska ha betydelse. Räntorna är också ganska lika obundna konton för tillfället.
Jag vet att en kort sparhorisont ökar risken, samtidigt tänker jag att risken inte är oövervinnerlig och att det går att spara på börsen ändå. Avanza och Opti föreslår sina kategori 3-fonder.
Vanlig nergång är i regel max 3 år enligt rapport. Räknar inte med sådana nu som börs kraschen osv.
Oddsen att den skulle krasha precis när du ska ta ut är långsökt. Det kan hända året innan. Det kan hända nästa år. Det kan hända 6 år från nu.
Är du aktiv och det händer om tex 4 år. Kanske den går runt 10+ per år. Och låt säga du är lite sen med och agera. Så finns det chans att 30% blir i alla fall 12-15%.
Därav om du skulle missa om det går bra och vänta 7 istället.
Likadant om det går bra de först 2 åren. Ta ut det då. Är ju bättre än 5 år på sparkonto.
Men som sagt det hänger på hur flexibel du kan vara och ta en chansning.
Om du inte alls kan senare än 5 år. Så glöm det jag sa
En enkel implementation av PP skulle kunna vara:
25% DNB global indeks
25% Captor Iris Bond
25% Amundi Physical Gold ETC
25% Sparkonto
Det behöver inte vara krångligare än så.
Googlar du permanent portfolio finns det långt mer än tillräckligt med material för att du ska kunna bedöma om det är rätt för dig eller inte. Lycka till oavsett vad du väljer!
Ärligt kan jag inte ge ett direkt svar eftersom jag inte har behövt planera för kortare tider på börsen. Har hela tiden sparat för pension och max avkastning
Men opti och lysa har förslag på 5 år med utag osv. Tror om du vill chansa på mer än sparkonto, så är det nog de bästa alternativen.
Sedan som roboten föreslår, bara en del i fonder istället för allt