Hej! Har tagit ut en pensionsfond på 700 000 kr och vill naturligtvis ha en god avkastning på beloppet, men är tveksam över vart jag ska placera dem. Min placeringshorisont är 4-5 år. För tillfället så tittar jag på Avanza Zero och global. Men vill gärna höra era synpunkter om det valet. Har även funderat på Lysa. Ambitionen är att avkastningen ska bli 300 000 kr under denna period. Tacksam för era åsikter.
Välkommen till forumet!
Jag skulle säga att göra en kombination av bankkonto / aktieindexfonder där man ökar andelen bankkonto för varje år som går.
Kolla gärna dessa två avsnitt:
Hej!
Enligt ränta-på-ränta-kalkylatorn behöver du cirka 7-8 % avkastning per år för att det ska bli 300 000 kronor. Det gör att du behöver ta hög risk för att ha möjlighet att nå detta mål. Sparhorisonten är relativt kort. Det finns möjlighet att nå målet men det finns också risk att gå back på den relativt korta perioden. Jag hade vägt de positiva möjligheterna mot hur viktigt det är att ha minst 700 000 kronor kvar efter 4-5 år och sedan tagit beslutet om hur hög risken ska vara.
Hur viktigt är just detta mål? Om du inte också är beredd på att potentiellt förlora 300 000 kronor av din ursprungliga investeringen så är tyvärr rådet att släppa/justera din ambition.
Nästan 92 000 kronor kan du få i avkastning riskfritt via bundet bankkonto i 5 år. Så ett sätt att resonera är hur mycket potentiell förlust du är beredd att ta ovanpå det, utifrån hur viktig just nivån 300 000 kr är.
Det går tyvärr inte att ha en placeringshorisont på 4-5 år och förvänta sig 43% ackumulerad avkastning utan att ta mycket risk.
I så fall får du även räkna med att det lika gärna kan gå ner 30-40% under samma period så att du har 400 000 - 500 000kr kvar efter 4-5 år.
Generellt brukar man vilja ta lägre risk (t.ex. mer pengar på sparkonto och lägre andel i aktiefonder) med en så kort period som 4-5år.
Vid längre perioder (+10 år) är det mer rimligt att köra närmare 100% aktier/aktiefonder.