Hej alla. Jag skulle behöva lite råd, nybörjare som man är, kring fonder och månatlig investering, av er proffs.
Jag har idag ett konto på avanza och ett konto på lysa. På mitt avanza konto sparar jag nu i tre fondrobotar, avanza auto 3, 5 och 6. Utöver det har jag även lagt in lite pengar på länsförsäkringar global indexnära, samt spiltan aktiefond invest.
På mitt lysa konto har jag ett isk med fördelning, 85 % aktier och 15 % räntor.
Jag har möjlighet att investera ca 8000 kr per månad, och funderar nu på hur jag på bästa sätt ska fördela dessa pengar per månad. Har ni något tips med tanke på hur min portfölj ser ut ovan? Ska jag t.ex. öppna ett till konto på Lysa med en annan fördelning? eller ska jag fördela min månatliga insättning till de fonder jag redan har idag, tex 2000 kr per fond? Bör jag även ha automatiskt insättning på länsförsäkringar global och Spiltan?
Tack för tips! Ber om ursäkt redan nu om jag har gjort dumma val.
Hej, vet inte vad du menar med det du skrev riktigt, tanken är att pengarna ska växa och då med lite olika risk och tidshorisont. Jag har 8000 att placera per månad, och då är frågan vad som är optimalt.
Du kan utgå från en grundregel om att ha 10% av en portfölj i aktier per år horisont du har för de pengarna.
Så om du tar ditt nuvarande värde och konstaterar att det är mer än du ska ha på ca 5 års sikt, då kan du stoppa undan du behöver på 5 års sikt (kortare horisonten) i en portfölj med max 50% aktier.
Det som sen blir över och ditt månadssparande får då en tidshorisont på 10 år eller mer. De kan du enligt grundregeln ovan sen lägga i en 100% aktier portfölj (global marknadsviktad indexfond/fondrobot).