Portfölj endast global fond

Hej, hur känner kring att endast ha Storebrand global all countries A i fondportföljen? Alternativt med ca 10% i någon Sverige fond.

4 gillningar

Bra alternativ för att få med hela klotet. Men tänker du dig köra en buy & hold strategi på några års sikt så finns det börshandlade aktieindex fonder som kostar 22% av vad Storebrands fond kostar i löpande årsavgift som alternativ! Inkluderar emerging markets om du vill ha det, eller inte…

Ja, det är ju exakt vad Småspararguiden och Pensionsmyndigheten rekommenderar.

Alternativ rubrik: “Räcker det att endast investera i 1800-2300 st bolag utspridda över hela världen och olika branscher?”

Inte menat att vara dryg utan enbart synliggöra i vad du faktiskt investerar när det kommer till kritan.

1 gillning

Jobbar du som säljare? :joy::wink:

456% billigare alltså. Så hen får alltså betalt 1,17% med ditt alternativ . Vilken fond är detta? Låter för bra för att vara sant :face_with_monocle:

Hade lite otur när jag räknade! Men denna kostar 22% av vad Storebrands fond ligger på :+1:

Jag misstänkte det :wink:

Ja, den är ju väldigt prisvärd :+1: Håller med om att det finns billigare ETF alternativ.

Men som globalfond inkl. EM. Så är nog Storebrand billigast vad jag kan hitta.

Synd att inte Avanza Global även inkl. EM, hade varit en bra kandidat.

Den inkluderar Emerging Markets :ok_hand:

Hmm. Vad jag kan se så följer Avanza Global ” Morningstar® Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustanability Select Index”

Så exkl EM.

1 gillning

Men du betalar courtage och valutaväxling vid köp och sälj :money_with_wings: :money_with_wings: :money_with_wings:

1 gillning

Tycker det funkar med endast 1 fond. Har det själv (nästan) och är förnärvarande nöjd med 98% DNB Global och 2% Robur Technology.