Storebrand global all countries A i portföljbasen

Hej!

I min portfölj har jag dessa fonder.

Storebrand global all countries A

Plus allabolag Sverige index A

Handelsbanken global småbolag index

Är det något som på pappret skär sig, någon fond jag kan ersätta med en annan. För att få en god diversifiering utan för hög avgift.

Tacksam för svar

Tycker det ser jättebra ut!

1 gillning

Vad är skillnad på Storebrand global all countries A och Storebrand global all countries B?

Okej, tack så mycket.

Vad har du i din portfölj?

Hej!

Här är allmänt om skillnaden mellan A och B.

Notera: Jag hoppas att det är okej att länka till andra sidor i communityn.

A är ackumulerande och B är distribuerande. Det innebär att A automatiskt återinvesterar utdelningar i fonden medan ägare av B får utdelningar utbetalda till sig.

2 gillningar

Just så :slightly_smiling_face:

Vad tycker du om min portfölj?

Hur ser den procentuella fördelningen ut?

Jag har på aktiesidan 2 fond-i-fonder som investerar i andra passivt förvaltade indexfonder (Sverige, Norden, Europa, globalt, EM, småbolag). Anledningen är att jag vill undervikta USA, som utgör ca 30% av dessa fonder istället för 60-70% som i enbart en global indexfond. Har kompletterat med en ren Europa-fond för att justera fördelningen ytterligare. Många skulle argumentera för att globalt index är det enda som gäller, men det här passar mig. Sen har jag ca tio företagsobligationsfonder som fokuserar på HY, IG eller en blandad fördelning.

1 gillning

Global 70

Sverige 20

Småbolag 10

Aha, okej.

Vilka två aktier är det?

För en portfölj med 100 % aktier med extra vikt i Sverige, tycker jag att valen ser bra ut.:+1:

1 gillning

Bra, då håller jag det så.

1 gillning

Handelsbanken auto criteria 100 (dvs 100% aktier) och Handelsbanken pension (där man väljer sin generation, och så börjar den vikta om till en del räntor när man når en viss ålder). De är hyfsat snarlika. Har en mindre summa i Storebrand Europa för att få den fördelning jag vill ha.

Hej!

Själv kör jag på Spp:s generationsfond, med carnegie global plus A som krydda.

1 gillning

Tack för enkelt svar!

1 gillning