Storebrand -vilken fond ska man välja?

Hej! Jag är relativt ny på sparande. Har försökt läsa in mig och har byggt en portfölj (för långsiktigt sparande) där jag blandat indexfonder (LF och avanza) samt småbolagsfond, tillväxtmarknadsfond, Sverigefond och guld. Funderar nu på att lägga till ytterligare en indexfond vid nästa investering, med tanken att det är bra att bredda sig och att de olika indexfonderna kan komplettera varandra. Vill lägga till en Storebrand-fond tänkte jag. Men vilken av dem ska man välja, vad är skillnaden på deras följande fyra “global-fonder”:
Storebrand Global PLUS A SEK
Storebrand Global Solutions A SEK
Storebrand Global Value A
Storebrand Global All Countries A SEK

Tacksam för svar. Har fått till mig att PLUS ska ha en mer hållbar profil men i övrigt förstår jag inte vad skillnaderna skulle vara.
Berätta gärna också vilken ni skulle välja till min portfölj och varför :slight_smile:

Hade kört med All Countries då den innehåller Tillväxtmarknader och har runt 2000 bolag i fonden.

2 gillningar

Håller med dig @AimHigher till 100% :grin::+1:
Det är helt onödigt betala mer än 0,30% i förvaltnings avg :+1:. Blir riktigt bra med 100% Storebrand Global all countries.

1 gillning

Först och främst, välkommen hit!

Alla är globala aktiefonder i den meningen att de inte enbart investerar i ett land eller en region utan flera.

• PLUS = (indexnära) fossilfri fond med fokus på hållbarhet
  • Solutions = (inte indexnära) fossilfri som investerar i lösningsbolag med tjänster, produkter eller teknik som enligt Storebrands bedömning bidrar till omställningen till ett mer hållbart samhälle och i linje med FNs Globala Hållbarhetsmål
  • Value = (inte indexnära) fond som investerar enligt en modell för att plocka ut så kallade värdebolag. Värde är en faktor som identifierar bolag som är lågt värderade i förhållande till sitt fundamentala värde.
  • All countries = (indexnära) fond som investerar marknadsneutralt på den utvecklade aktiemarknaden och tillväxtmarknader.

Precis som skribenterna ovan hade jag valt Storebrand Global All Countries. Den är billig, investerar brett i många olika bolag och på flera marknader.

Men, mot bakgrund av detta så ser jag inte poängen att lägga till ytterligare en fond. Snarare hade jag för ett långsiktigt sparande rensat upp lite och haft färre fonder med bas i en global indexfond. All countries motsvarar innehållet i en globalfond och en tillväxtmarknadsfond. Den varken breddar eller kompletterar det du redan har.

5 gillningar

Tack för era svar :slight_smile:

Men om de här fonderna mer eller mindre är samma, varför går de olika bra/dåligt då?

Bumpar tråden då jag tycker det är en bra och relevant fråga. Det finns flera faktorer som avgör hur bra fonden presterar, även om dom följer samma index.

Jag kan rekommendera denna tråden fra Jan om hur man väljer och analyserar en Indexfond:

2 gillningar