Skillnad på olika globalfonder?

Hej,

Jag har förstått att man bör börja med att spara i en bred, billig globalfond samt att det inte riktigt ger någon mening att spara i flera globalfonder.

Betyder det att dessa fonder är snarlika och inte bör investeras i samtidigt?
AMF Aktiefond Global
Avanza Auto 6
Avanza Global
Länsförsäkringar Global Index
Spiltan Globalfond investmentbolag
Storebrand Global Plus A SEK

Är inte ny på att spara pengar, men är ganska ny på att investera dem. Vill gärna ha en “ren och enkel” portfölj som ger bra med avkastning men som inte innehåller Ahlgrens bilar från Ica, Coop, Citygross och Rusta om ni förstår vad jag menar.

Tack på förhand.

1 gillning

Nej, jag förstår faktiskt inte vad du menar?

Skillnaderna på globalfonderna är främst vilket index de följer och om de följer ESG. Vill du ha en bred globalfond eller en hållbar? Hur lång är sparhorisonten? Hur mycket risk är du bekväm med?

Tycker att valfri Globalfond ger en bra ryggrad till portföljen, förutom spiltan. Den följer globala Investmentbolag.

Avanza auto har jag ingne vidare koll på.

Tack för snabbt svar!

Tanken är att spara på lång sikt (mer än 10-15 år) och jag är bekväm med relativt hög risk och jag vill hellre ha en bred än en hållbar fond. Vad jag inte förstår är hur man skiljer på de olika index som fonderna följer. När jag läser på om dem verkar de alla rätt snarlika. Men jag kan definitivt ha missat något!

Den bredaste som jag vet om, är iallafall Storebrand Global all countries. Den fonden är marknadsviktad och investerar inte bara i Developed markets, utan även emerging markets.

Som någon skrev här ovan handlar det om vilket index fonden följer. Länsförsäkringar Global och Avanza Global brukar vara populära alternativ här på forumet. Finns flera till som fungerar likadant. Personligen valde jag Länsförsäkringar för den är billig och en kundägd leverantör, vilket jag gillar på mina finansiella tjänster.

De är väldigt lika och säkert 90% eller mer är överlappande innahav. Det som skiljer är som sagt om de inkluderar tillväxtmarknader eller inte samt hur pass “hållbar” fonden är och vilka aktier just den fonden och fondbolaget väljer att exkludera, enligt bolagets hållbarhetssyn och policys.

Som nämnts tidigare så är Storebrand Global all countries bland de allra bredaste som finns på marknaden.

Nja vissa är lika.
Avanza Global och Länsförsäkringar Global index är ganska lika. Här hade vi även kunnat lägga till tex DNB global indeks och Swedbank Robur Acess Global.
Alla dessa är globala indexfonder som täcker utvecklade marknader. Dvs Nordamerika, Europa och Japan.

Avanza Auto 6 är någon typ av fondrobot tror jag.
Verkar investera globalt inkl tillväxtmarknader, men övervikta Sverige.

Spiltan Globalfond investmentbolag är vad det låter som. Mycket smalare fond som ivesterar i invetsmentbolag (och kanske lite annat).

Storebrand Global Plus
Är en globalfond med extra fokus på hållbarhet. Dvs är den inte lika bred eftersom den exluderar fler bolag.