Räkna ut dagar från ett vist datum

hej på er alla skulle vilja ha hjälp med följande om jag skriver start datum i en cell sen starttid i en annan cell
och slutdatum i en cell och sluttid i en cell så vill jag veta hur många dagar timmar sekunder det är

tacksam för hjälp
mvh/micke

startdatum 2021-09-30
slutdatum 2021-10-04
starttid 16:40
sluttid 08:00

Från mig får du definitivt ingen excel-formel, men så här hade jag gått tillväga.

det var i exel jag vill ha det

Har du provat DATEDIF som var det första som dök upp vid en internetsökning?

Enklast är att formatera start cell och slutcell som datum och tid.

Sedan cell 3 tar du cell 2 minus cell 1.

Detta värde kan du can du använda format och kanske lite matematik för att lista ut hur många dagar timmar etc det är.

Lite hjälp på traven https://help.livehelpnow.net/1/kb/article/71990/time-duration-in-excel

1 gillning

jag får inte timmar och min på datedif vad jag kan se

Nyckelordet du är ute efter är “datetime”. “datetime difference excel” “seconds from datetime excel”

jag får inte till det när jag söker på nätet

Då är det nog lite krasst dags att kolla lite youtube tutorials eller fråga läraren/en kollega.

1 gillning

Märkligt sammanträffande! Jag upptäckte precis nyligen att jag har samma behov. Ville hålla koll på mina arbetstider.

Om man formaterar cellerna till datum/tid får man märkliga svar om man exempelvis subtraherar värdet på en cell från en annan.

Jag gjorde om klockslagen till decimalsystemet. Exempelvis 16,25-8,08=8,17=8h 10 min.

Det kändes som amatörerns julafton, men funktionellt där och då. Ska kolla upp "datetime difference excel” till nästa gång. Självfallet erbjuder Excel en vackrare lösning än min…

jag sökte hjälp här men jag får söka vidare det är alltid lätt för dom som kan

Jag tror att du kan få bra hjälp på denna sida:
https://sv.extendoffice.com/excel/formulas/excel-calculate-days-hours-minutes-between-two-dates.html

Sedan är det olika formler som används i Excel beroende på om man har svenskt eller engelskt Excel, men jag gissade på att du använde svensk version.

Hoppas det ordnar sig!

vi provar hoppas på det bästa

deras exel som man kunde ladda ner får jag inga timmar

Ingen expert på Excel, men programmerar en del. Gjorde ett försök :slight_smile: . Måste säga att Excels egen hjälp var rätt värdelös.

Som någon nämnde så kan man ta tiderna och subtrahera dem från varandra. Sen formatterar man cellen som DD:tt:mm:ss. Det går jättebra tills det blir längre än en månad. Det går att lägga till M för månad, men det blir jag inte klok på. Så det var inte en helt lätt uppgift.

Istället hittade jag det här svaret:

Vilket gav mig denna formel:
=INT((B8+B4)-(B7+B3)) & ":" & TEXT((B8+B4)-(B7+B3);"tt:mm:ss")

Dvs =INT((slutdatum+sluttid)-(startdatum+starttid)) & ":" & TEXT((slutdatum+sluttid)-(startdatum+starttid);"tt:mm:ss")

EDIT: Hade skrivit B7-B3!! Ändrat nu. Så krångligt med allt i en formel :stuck_out_tongue:

edit 2: Google pajade om min fil till Google Spreadsheet. Gjort om länken nu.

Testfil: https://drive.google.com/uc?export=download&id=13Bopn7ID9kiy5oj4TEi8C5pZJsR5UivO

edit 3: Ser att det vara samma formel som sidan @Freden länkade hade. Viktigt att notera att timmar är h (hour) på engelska och t (timme) på svenska :slight_smile: .

du är en klippa som vill hjälpa till jag tackar för hjälpen skall kolla på filen

jag körde en datedif från den 22nov till 26 nov för att se hur många dagar det blir då säger den 4 dagar
mån till fred är väll 5 dagar

Nej
…

Typiskt matteproblem när man ska räkna hur många dagar någon reser.

Tänk såhär: 2021-11-22 kl 10:00 till 2021-11-26 kl 10:00 är 4 dygn.

2021-11-22 kl 00:00 till 2021-11-26 kl 24:00 (dvs 2021-11-27 kl 00:00) är 5 dygn.

edit. Sen verkar DATEDIF vara utfasad (deprecated). Inget med din uträkning att göra, utan bara en allmän varning.

Varning!: Excel innehåller DATEDIF-funktionen för att stödja äldre arbetsböcker från Lotus 1-2-3. Funktionen DATEDIF kan i vissa fall resultera i felaktiga beräkningsresultat. Mer information finns i avsnittet om kända problem i den här artikeln.

Från Funktionen DATEDIF - Microsoft Support

jag försöker tänka om lönekontoret har gjort rätt dom har gett mig 4 dagar men jag anser att det är 5 dagar stardatum 2021-09-30 kl 16:40 till 2021-10-04 kl 08:00 vet inte hur dom har räknat jag har bara tagit dag för dag då är det torsdag fredag lördag söndag och måndag
vet inte hur jag skall tänka

Du kan inte ringa eller maila lönekontoret och be dem förklara hur de har räknat?

Om det är för traktamente så finns det ju olika tidpunkter för att räkna hel- och halvdagar.