hej på er alla skulle vilja ha hjälp med följande om jag skriver start datum i en cell sen starttid i en annan cell
och slutdatum i en cell och sluttid i en cell så vill jag veta hur många dagar timmar sekunder det är
Märkligt sammanträffande! Jag upptäckte precis nyligen att jag har samma behov. Ville hålla koll på mina arbetstider.
Om man formaterar cellerna till datum/tid får man märkliga svar om man exempelvis subtraherar värdet på en cell från en annan.
Jag gjorde om klockslagen till decimalsystemet. Exempelvis 16,25-8,08=8,17=8h 10 min.
Det kändes som amatörerns julafton, men funktionellt där och då. Ska kolla upp "datetime difference excel” till nästa gång. Självfallet erbjuder Excel en vackrare lösning än min…
Ingen expert på Excel, men programmerar en del. Gjorde ett försök . Måste säga att Excels egen hjälp var rätt värdelös.
Som någon nämnde så kan man ta tiderna och subtrahera dem från varandra. Sen formatterar man cellen som DD:tt:mm:ss. Det går jättebra tills det blir längre än en månad. Det går att lägga till M för månad, men det blir jag inte klok på. Så det var inte en helt lätt uppgift.
Istället hittade jag det här svaret:
Vilket gav mig denna formel: =INT((B8+B4)-(B7+B3)) & ":" & TEXT((B8+B4)-(B7+B3);"tt:mm:ss")
Typiskt matteproblem när man ska räkna hur många dagar någon reser.
Tänk såhär: 2021-11-22 kl 10:00 till 2021-11-26 kl 10:00 är 4 dygn.
2021-11-22 kl 00:00 till 2021-11-26 kl 24:00 (dvs 2021-11-27 kl 00:00) är 5 dygn.
edit. Sen verkar DATEDIF vara utfasad (deprecated). Inget med din uträkning att göra, utan bara en allmän varning.
Varning!: Excel innehåller DATEDIF-funktionen för att stödja äldre arbetsböcker från Lotus 1-2-3. Funktionen DATEDIF kan i vissa fall resultera i felaktiga beräkningsresultat. Mer information finns i avsnittet om kända problem i den här artikeln.
jag försöker tänka om lönekontoret har gjort rätt dom har gett mig 4 dagar men jag anser att det är 5 dagar stardatum 2021-09-30 kl 16:40 till 2021-10-04 kl 08:00 vet inte hur dom har räknat jag har bara tagit dag för dag då är det torsdag fredag lördag söndag och måndag
vet inte hur jag skall tänka