hej på er alla någon som kan hjälpa mig jag skulle ha hjälp med följande
när jag skriver mitt födelsenr så vill jag veta vilket år jag går i pension och hur många år det är kvar och hur många månader och dagar det är kvar
mvh/micke
Kolla DATEDIF() funktionen samt REST(). Så borde du kunna få ut det du söker.
jag är inte så bra på dessa funksioner hur man skall skriva vore bra med en färdig mall typ
Nu kanske jag låter mer dryg än jag egentligen menar… Eftersom du frågat ett par gånger om Excel relaterade saker så kanske du skulle kolla upp någon kurs eller tutorials inom detta.
Jag själv har försökt lära mig programmera Python men saknat ett lämpligt projekt som fick igång min hjärna för det mesta finns ju redan om man bara letar. Men ett program som talar om att det finns en ledig drop-in tid på “min” Folktandvårdenklinik fanns inte före jag skapade det (vad jag i alla fall tror).
Den typ av svar/ledning du fick ovan är då alldeles utmärkt skulle säga! Nu har jag pysslat lite med Excel men första träffen när jag sökte på den första funktionen gav att jag kunde i alla fall lösa det halvt. Och då känner jag att jag lyckats med något (och det svåra här var alltså att veta vilken funktion man ska använda för att mäta längd mellan två datum).
Magkänslan säger att ett excelform är mycket bättre än ett ekonomiforum på excelfrågor.
skall prova vidare och se om jag löser det annars det brukar vara folk här som är hjälpsamma som har hjälpt mig och det är jag tacksam för här på forumet
- På bilden ser du att användaren matar in sitt födelsedatum i C2.
- Sedan läggs pensionsålder in i C3.
- Formeln i C4 lägger till värdet i C3, dvs. 67 år.
- =NU() används för att automatiskt lägga till dagens datum.
- Formlerna i C8 t.om C11 beräknar dagar, veckor, månader, år kvar till pensionsdatumet.
- Formlerna C13 t.om C15 ska ge dig antal hela år kvar, antal hela månader samt korrekt antal dagar kvar utöver månad. Jag misstänker det är dessa tre sista värden du är ute efter.
- Reserverar mig för att jag har helt fel på samtliga punkter…
nästan allt stämmer föutom sista raden när jag fyller i mitt födelsnr så saknas så får jag 14 på antal hela dagar kvar det skall vara 25