Tjena. Ganska ny på excel. Har suttit och gjort ett riktigt simpelt excel-blad (trodde jag). En simpel budget där jag kan skriva in min inkomst samt utgifter, sedan räknar den ut vad jag har kvar. Tänkte spendera fem minuter med denna men har fastnat vid en formel. Ungefär såhär ser det ut.
Inkomster… A1: 200
Utgifter… B2: 50 B3: 25 B4: 100
Räknar ut… C2: =A$1 - (B$2:B2)Önskat resultat: 150 Får resultat: 150 C3: =A$1 - (B$2:B3)Önskat resultat: 125 Får resultat: 175 C4: =A$1 - (B$2:B4)Önskat resultat: 25 Får resultat: 100
I min fantasi borde C4 vara “översatt” till:
200-(50+25+100). Alltså 200-175.
$ menar siffa ändras inte.
Jag använder =sum(A1:A200)
Jag tycker att en enkel formel är tillräcklig om du göra en budget till hemmet. Kan du se skillander mellan de två exempel? formeln till “kvar”
Exempel 1: formel till jan, kvar" är =sum(b2-c2) osv…
Månad
Inkomst
Utgifter
Kvar
jan
30,000.00
12,000.00
18,000.00
feb
30,000.00
13,000.00
17,000.00
mars
30,000.00
18,000.00
12,000.00
apr
30,000.00
21,000.00
9,000.00
Exempel 2: formel till jan, “kvar” är =sum(b2+c2) pga en minus siffra i “utgifter” …