Någon som kan hjälpa mig med en formel i Excel?
Sitter med en bensinkostnad som jag enkelt vill kunna få fram i Excel. Att bara skriva in alla data, för att sedan få fram en kostnad vore guld värt för mig.
Vet att parametrarna skall vara:
bensinpriset x förbrukning x antal mil = kostnad.
Använda summa gör att man kan addera, subtrahera, multiplicera och dividera.
Man blir mindre begränsad om man behöver ändra formeln senare. Kan man inte excel så är det bättre att lära sig något som fungerar hela tiden istället för enskilda kommandon för varje sak. Men du får tycka vad du vill.
Visst, vill man inte lära sig nya funktioner så funkar det ju ändå (lite jobbigare om man vill använda flera funktioner samtidigt bara) men precis som Andreas skriver så är det ju helt onödigt att använda =SUMMA(B2xB3xB4) eftersom =B2xB3xB4 gör exakt samma sak (detsamma för subtrahera/dividera)
Det bör nämnas att du även kan trycka F4 efter du skrivit tex B2, då låser du cellen och står istället $B$2. Det gör ingen skillnad förutom om du ska kopiera och klistra den någon annanstans.
Du skriver först in det som står i cellerna C2, C3 och C4. Texten i B-kolumnen är bara till för att förtydliga. “kr” betyder att jag valt att formatera cellen som valuta men det behöver du inte.
Klicka sedan på cell C5. I den skriver du in =C2*C3*C4 och trycker på Enter.
Det är allt. Exemplet är från Google Sheets men principen är densamma i Excel. Sheets passar bra på mobila enheter. Jag misstänker att du redan vet vad som står i cellen C6, det är =C5*2