Finns det något enkelt sätt att uppdatera årtalen i verktyget “Excellmall för privatekonomi” som finns att ladda ner på Rikatillsammans?
Jag vill alltså ändra årtalen från 2024 - 2025 till 2026 - 2027 på ett smidigt sätt utan att sabotera formler och dylikt.. inte jättebevandrad i excel så tar tacksamt emot hjälp med detta.
Jag gick in och kollade i mallen. Jag vet inte exakt vilket årtal, vilken flik eller vilken cell du vill ändra, men det verkar som att texten som berör årtal är “hårdkodad” i alla celler, dvs. man behöver ändra årtalen i varje cell. Du gör det t.ex. genom att markera cellen med årtalet (nedre högra pilen i bilden nedan) och sen ändra årtalet i “formelrutan” (övre vänstra pilen).
Man hade även kunnat lösa det genom att ha årtalet som en “global variabel”, som man bara behöver ändra på ett ställe, men det är nog ingen
lösning för en nybörjare i Excel/Google sheets.
Lite farligt att köra “replace all” … om dokumentet innehåller massor av siffror så kan ju 2025 råka dyka upp i fält som inte är relaterade till datum.
Skulle lägga lite mer än 5 sekunder och göra replace 1 fält i taget genom sökfunktionen
Använd “Sök och ersätt”-funktionen som har nämnts. Skriv även med kringliggande text tex “(2025)” istf 2025 så blir det lättare att justera. Välj “sök alla”, använd “Nästa”. Klicka på raden, klicka på Ersätt.
Tack för alla svar, ska testa ersätta funktionen. Det verkar som att flera utav “summera” flikarna (exempelvis “utgifter” ) hämtar information beroende på årtal.. exempelvis så kommer inte transaktioner med datum 2026 med i utgifter. Ska se om er hjälp löser detta!