Vet inte riktigt va frågan är men jag berättar hur jag hade gjort utifrån hur jag tolkar det…
Först hade jag ändrat datumen för nationaldagen å midsommardagarna så dom inföll i juni istället för maj…
Sen hade jag skapat och namngett en lista med dom datumen du vill ha kolla på (dvs datumen du har skrivit ovan)
Därefter hade jag där jag ville kolla om ett specifikt datum är en storhelg gjort en lookup på den namngivna listan med datumet du ville kolla…
En ifsats kan du göra, men du måste nog ändå traska igenom listan med en lookup om det inte ska bli helt omöjligt att läsa eller förstå… Skulle säkert kunna skriva en egen funktion också men hade du kunnat det tror jag inte du hade frågat…
Är det datavalidering du är ute efter när du matar in ett valfritt datum kan du nog när du sätter upp regeln, mata in listan med storhelgsdatumen direkt så löser excel det till dig…
nej det har att göra med en exelfil jag som fungerar men sänder en skärdump så får du se
i flik jan 22 skriver jag tid in och tid ut så räknar han ut tim och enkel övertid och kval övertid det jag behöver hjälp med är när en röd dag är på en vardag för då är det kval övertid tänkte om det går med en omsats är inte så duktig i exel men
Jag äger inte ett excelprogram ens… Testa det @Johann skrev, det är inte lätt att hoppa in i något mitt i och tro man kan reda ut det baserat på en fil…
sen handlar det om att när jag skriver ett datum så skall han kolla i listan om det är storhelg på en vardag för då blir det kval övertid om det är en vardag kolla sen skärdump högre upp i listan så ser du