Ett litet exel problem

hej hoppas på lite hjälp här för nu har vissa forum stängt ner
problemet lyder så här i kolumn b2 har vi alla storhelger i c2 där skriver jag det datum jag jobbar för en hel vecka då vill jag att i d-kolumnen känner av om jag jobbar storhelg och lägger dit 1000 kr på den rad som är en storhelg

har prövat en omsats men får inte till det

hoppas på hjälp

Fungerade inte de tidigare tipsen du fick?
Vad gick fel?

https://rikatillsammans.se/forum/t/hur-kan-jag-identifiera-storhelger-i-excel-excel-hjalp-onskas/27855

jag provade denna OM(LETAUPP(E15;[listan över helgdagar i datumformat])=E15;[värde om sant];0)
men något gör jag fel skulle vilja se funkssionruta för så att jag skriver på rätt ställe

Prova en kombo med ÄRTAL och PASSA ijop med OM.

Typ:

OM(ÄRTAL(PASSA(E15;[listan över helgdagar i datumformat];0))=TRUE;[värde om sant];0)

skulle du lägga upp en skärmdump för när han hittar storhelg så skall det skrivas in 1000 kr

skrev så här OM(ÄRTAL(PASSA(O5:O25;0))=SANT;0) då ligger datum för storhelger i o koumnen då blir det falskt

Nu kör jag Excel på engelska så funktionerna har andra namn, men IF(IFERROR(VLOOKUP($A2; $F$2:$F$20; 1; 0); 0) > 0; 1000; 0) bör fungera om du har arbetat datum i kolumn A och helgdagarna i kolumn F (förutsatt rubriker). Med reservation för att min lista över helgdagar är helt fel.

Ex:
image

1 gillning

skall försöka översätta till svenska if är om skall iferror vara med och vlookup är då leta rad kollar upp detta

1 gillning

IFERROR/OMFEL är där för att hantera de fall där datumet inte hittas (sätter standardvärde 0). I annat fall får vi ett fult N/A med den där ansatsen.

ok kollar
jag återkommer strax

ursäkta var tvungen att sticka iväg
men så här är min kåd OM(OMFEL(LETARAD($A$2;$F$2:$F$20; 1;0); 0) > 0;1000; 0)
jag får 0 vad är det jag missar

jag tror att jag fick till det

tack så hemskt mycket för hjälpen

1 gillning