hej hoppas ni kan hjälpa mig jag har ett värde i cell b5 sen har jag en lista med tim i c5 c28 sen har jag tal i d5 till d28 jag vill att talet som finns i b5 leta upp närmaste tal över sen i b6 där får jag tim sänder listan
hoppas ni förstår
hej hoppas ni kan hjälpa mig jag har ett värde i cell b5 sen har jag en lista med tim i c5 c28 sen har jag tal i d5 till d28 jag vill att talet som finns i b5 leta upp närmaste tal över sen i b6 där får jag tim sänder listan
hoppas ni förstår
Kommandot du söker är vlookup
vet ej om jag har vlookup
Jo, det är superstandard i både excel och google sheets.
Här är chat gpts svar (ser ok ut, har dock ej testat)
jag: Det närmsta värdet till B5 ska letas upp i listan D5:D28, och sedan ska värdet i C5:C28 returneras
För att lösa detta problem kan du använda funktionen INDEX och MATCH i Excel. Här är en formel som kan användas i cell B6 för att uppnå det du beskrivit:
=INDEX(C5:C28, MATCH(B5, D5:D28, 1))
Denna formel letar upp det närmaste värdet till B5 i listan D5:D28 och returnerar motsvarande värde i listan C5:C28.
Notera att matchtypen i MATCH-funktionen är satt till 1. Detta innebär att funktionen letar efter det största värdet som är mindre än eller lika med värdet i B5. Om du istället vill leta efter det exakta värdet kan du ändra matchtypen till 0.
Jag hoppas att detta hjälper! Låt mig veta om du har fler frågor.
jag: kan man inte använda vlookup?
Absolut! Du kan också använda funktionen VLOOKUP för att lösa detta problem. Här är en formel som använder VLOOKUP för att uppnå samma resultat:
=VLOOKUP(B5, D5:C28, 2, TRUE)
Denna formel letar upp det närmaste värdet till B5 i den angivna tabellen (D5:C28) och returnerar motsvarande värde från den andra kolumnen (C5:C28).
Precis som tidigare är den sista parametern i VLOOKUP-funktionen satt till TRUE för att leta efter det största värdet som är mindre än eller lika med B5. Om du vill ha exakt matchning kan du ändra detta till FALSE.
Observera att i VLOOKUP-funktionen är ordningen på sökkolumnen och resultatkolumnen omvänd jämfört med INDEX och MATCH. I INDEX/MATCH används MATCH för att hitta rätt rad, medan i VLOOKUP används MATCH för att hitta rätt kolumn.
Hoppas detta hjälper! Låt mig veta om du har fler frågor.
kanske har en svensk version av excel, och då heter kommandot letarad (jag vet inte om det är så att man tvunget måste programmera på svenska)
han skallleta upp i d kolumnen efter värde närmast över sen få antalet tim
Menar du att det inte gör det du vill?
(här justerat för min variant av excel som har ;-separator)

eller nu ser jag, du vill leta i den andra och returnera från första kolumnen. Då kanske index/match funkar bättre (som chat gpt försökte övertyga mig om…) för vlookup tror jag är specifikt tänkt för sökning i första kolumn (eller så byter du ordning på data)
Du får ju uppdatera windows också ![]()
![]()
Exakt, excel i sin eviga visdom bestämde sig för att döpa om kommandon/funktioner mellan alla språk något som är för-- korkat.
VLOCKUP och letarad är samma sak. Om TS har Excel i något annat språk kommer ingen av dessa fungera utan TS måste leta upp namnet på TS språk…
Vad TS har för språk på “datorn” har ingen betydelse.
TS verkar köra Office 2003 eller något i Windows XP så på den tiden kanske funktionerna hette något annat, 20 år sen…
![]()
JAG SKREV DETTA =INDEX(C5:C28, PASSA(B5, D5:D28, 1))
det blir fel
skrev detta letarad(B5, D5:C28, 2, TRUE)
det blir rätt men vill ha tim
fel på vilket sätt? ser rätt ut här (översatt till min version)

hur ser din kod ut
rakt av översatt det du skrev
=INDEX(C5:C28; MATCH(B5; D5:D28; 1))
det ser dock lite skumt ut att du använder kommatecken (,) både som decimalkomma i dina celler och som separator i funktionsargument. Jag har aldrig använt en svensklokaliserad dator, men jag tycker det borde vara att man antingen har “.” och “,” (vilket jag misstänker din dator borde ha) eller “,” och “;” (som jag har). Dvs, problemet är kanske att du just nu har strängar i cellerna och inte tal.
nu börja vi närma oss i c5 står det 2,88 i lista jag vill närmast över så det blir 20 tim nu får jag 19 tim
det är väl bara att din match-flagga ska vara -1
lägger in minustecken - då står det saknas
=index(C5:C28;passa(B5;D5:D28; -1))