Räkna ner dagar för garanti

he jag behöver hjälp med följande
när man köper saker så får man garanti 1 år eller 2 månader
jag skulle vilja att han räknar ut hu lång tid det är kvar från ursprungsdatumet sen att jag väljer om det är 1 år elle 2 mån elle vad det kan vara för tid
allt mellan 1 månd till 2 år

har gjort så här
A1= inköpsdatum (inmatat som excel-datum)
A2= garantiperiodens längd, Antal månader

=EDATUM(A1;A2)
Och den här anger hur många dagar det är kvar på garantin…

=EDATUM(A1;A2)-IDAG()
den sista formen får jag inte till den räknar inte rätt eller har jag gjort fel

1 gillning

Jag är dålig på excel, men slängde in din fråga i Gemini och fick följande som svar:

Du vill skapa en formel i Excel som automatiskt beräknar det exakta datumet då garantin går ut, baserat på inköpsdatumet och garantiperiodens längd i månader. Dessutom vill du kunna se hur många dagar som återstår fram till utgången.

Analys av dina försök:

=EDATUM(A1;A2): Denna formel beräknar korrekt det datum då garantin går ut, givet inköpsdatumet i A1 och antal månader i A2.
=EDATUM(A1;A2)-IDAG(): Denna formel ger dig skillnaden i dagar mellan utgångsdatumet och dagens datum. Problemet är att resultatet kan bli negativt om du redan passerat garantitiden.

Den förbättrade formeln:

För att få ett korrekt och alltid positivt antal dagar kvar på garantin, kan du använda följande formel:
Excel

=MAX(0; EDATUM(A1;A2)-IDAG())

Använd koden med försiktighet.

MAX(0; ...): Denna funktion säkerställer att resultatet alltid blir 0 eller ett positivt tal. Om resultatet av subtraktionen blir negativt (dvs. garantin har gått ut), kommer MAX-funktionen att returnera 0.

Så här fungerar det:

EDATUM(A1;A2): Beräknar utgångsdatumet för garantin.
IDAG(): Hämtar dagens datum.
Subtraktion: Skillnaden mellan utgångsdatumet och dagens datum ger antalet dagar kvar.
MAX(0; ...): Säkerställer att resultatet alltid är positivt eller 0.

Exempel:

A1 (inköpsdatum): 01-01-2024
A2 (garantiperiod): 12 (månader)
Formel: =MAX(0; EDATUM(A1;A2)-IDAG())
Resultat: Antalet dagar kvar till garantiutgången (uppdateras varje gång du öppnar kalkylbladet).

För att visa både utgångsdatumet och antalet dagar kvar kan du använda två celler:

Cell för utgångsdatum: =EDATUM(A1;A2)
Cell för dagar kvar: =MAX(0; EDATUM(A1;A2)-IDAG())

Tips:

Formatera cellen: Formatera cellen med antalet dagar kvar som ett tal, så att det blir lättläst.
Villkorlig formatering: Använd villkorlig formatering för att markera cellen med en färg om garantin snart går ut (t.ex. röd om det är mindre än 30 dagar kvar).

Sammanfattning:

Med den här förbättrade formeln får du en exakt och användbar översikt över dina garantier. Du kan enkelt anpassa den till dina specifika behov genom att justera cellreferenserna och formateringen.

om du skriver i a1 2024-08-19 som är stardatum
i a2 skriver du 2 som är 2 månader då kan det inte bli 29 dagar

Äh, det är nog bättre du tampas med någon av AI:na, men tror du kommer närmare lösningen den vägen :wink:

men det blir inte 29 dag om du räkna 2 mån det är närmare 60 svaret i din formel är 29

Excels tid/datum-hantering är lite lurig om man inte har koll på hur den fungerar, datum räknas från 1900-01-01 där en dag har värdet 1(timmar och minuter representeras av decimalerna). Sen har jag för mig att man får lägga till 1 p.g.a. ett felaktigt skottår någon gång i början på 1900-talet.
Skriv in ett datum och välj att formatera cellen som tal så ser du hur det fungerar.
Ex: datumet 2023-09-15 har värdet 45184, datumet och tiden 2023-09-15 12:00 får värdet 45184,50.

Så din formel är rätt, men välj att formatera cellen som tal så visar den antalet dagar som återstår på garantin.
Med 2024-08-19 i A1 och 2 i A2 så blir resultatet 29, vilket är antalet dagar som återstår till 2024-10-19 (räknat från dagens datum givetvis).

2 gillningar

du löste problemet tack för förklaringen jag blev lite förvitrrad ett tag när det inte stämde tack för hjälpen

Jag gjorde en snabb kalkyl i Google Sheets.

1 gillning

tack för det upplägget snyggt och tack för hjälpen

Vet inte om det bara var ett exempel för en excel-övning, men som svensk konsument har du alltid reklamationsrätt i 3 år. Så om tillverkarens garanti är kortare än så är den inte jätterelevant att räkna på.