Räknas aktieförsäljning från depå som insättning på ISK?

Hej!

En dum fråga, men…

Jag har ett ISK-konto med en värdepappersdepåtjänst kopplad till det kontot.

När jag sätter in 10,000 på kontot, räknas det som en insättning. När jag köper aktier för dessa 10,000 står det att ett uttag har gjorts från kontot. När jag sedan säljer av mina aktier för 10,500 står det att en insättning av 10,500 har gjorts från denna depå som jag har kopplat.

Betyder det att det räknas som att jag har gjort två insättningar på sammanlagt 20,500 under året?

Jag tänker att det borde räknas som en enda insättning på 10,000 SEK, men blir osäker då det är en depå kopplad till min ISK och det står ”insättning” av 10,500 i grön text på transaktioner.

Jag frågar med anledning av att ISK schablonbeskattas ju mer man sätter in pengar. Väldigt ny på det här, säkert en jättedum fråga och jag tycker det verkar ologiskt om det är så men måste veta om det verkligen anses som en insättning enligt Skatteverket från en depå till ett ISK-konto?

Med vänliga hälsningar

Alexander

Vilken bank är det? Alla banker har lite olika benämningar och det är svårt att veta vad som menas.

Normalt är det dock bara när man flyttar in pengar eller värdepapper till ISK som räknas som en insättning skattemässigt. Alla köp och försäljningar i ISK sker inom samma skattemässiga “låda” och en försäljning räknas inte som en insättning skattemässigt. Ett syfte är att man ska kunna göra många affärer utan att behöva deklarera eller betala vinstskatt, utan bara schablonskatten.

2 gillningar

Tack så mycket för ditt svar. Jag dubbelkollade vad exakt det innebär med insättning från depå med kundtjänst och det är exakt det som du skriver! Guldstjärna.

2 gillningar