Jag började använda ISK detta år och är ny på det. Alltid kört depå innan och jag vill mest få det förtydligat hur skatten påverkas av uttag från ISK-konton.
Om jag ex sätter in 500k och köper fonder för dom och sen några dagar senare säljer 100k och överför dom pengarna till ett depå-konto - räknas då ISK-skatten på de 400k som är kvar? Det är så mycket info om att skatten avgörs av själva insättningen men har inte fått nys om hur uttag påverkar den kalkylen.
Vore ju väldigt dumt om de 100k i exemplet inte drogs av i skatteberäkningarna.
Man beräknar det genom att kolla på vilket belopp/värde som finns på kontot vid ingången av varje kvartal plus dina insättningar.
Uttagen hanteras därmed per automatik då beloppet blir lägre vid nästa kvartal.
Matematiskt blir det summan av alla fyra kvartal plus summan av alla insättningar, sen delar man allt med fyra.
Detta blir då ditt kapitalunderlag som ligger som grund till skatteuträkningen.
Du blir alltid beskattad för hela kvartal. Dina 500k du satte in beskattas som att de varit insatta hela kvartal 4. Du kan inte heller kvitta insättning mot uttag utan sätter du in dina 100k igen får du betala för kvartal 4 en gång till. Värdet som finns på kontot 1a Januari betalar du skatt för hela kvartal 1.
Det räknas som att du satt in 600k det kvartalet. Därför är det viktigt att inte ta ut pengar från ISK om man tänk sätta in dem igen inom kort förutom vid kvartalsskifte (ta ut innan kvartalet och sen sätta in efter).
Hej igen, bumpar eftersom jag fick en fundering, om jag förstår detta rätt.
Innebär det att insättningarna nollställs varje år? Eller ligger de alltid som grund i skattekalkylen? Dvs adderas alla insättningar hela tiden? typ… 100k insatt 2017, 200k insatt 2018, 500k insatt 2019 - räknas då skatten 2020 och framåt fortfarande med alla insättningar adderandes med varandra (dvs 800k 2020) eller nollställs det någon gång under åren?
Ah, tack! Så den delen av kalkylen nollställs varje år alltså, det var det jag tänkte, annars skulle det ju bli väldigt ofördelaktigt, men tänkte att jag ändå behövde fråga.
En bra princip för att optimera skatten på ISK borde vara att göra (nödvändiga) uttag i slutet på varje kvartal och göra nya insättningar i början på varje kvartal, men helst bara låta pengarna vara investerade långsiktigt.
Ja precis, hade lite funderingar över detta bara pga jag undrade vad som blir bäst att göra om man ska ta ut pengar för att investera i annat. Men ja det blir ju att inte sätta in pengar i ISK som eventuellt ska investeras i annat inom 5-10 år, och inte ta ut pengar från ISK när det gått ner i värde. Min slutsats var iaf att ta ut pengar från ISK när det gått upp i värde om man behöver pengar till eventuella framtida andra investeringar.
Fastställs inte förens om 4 veckor (~30 november). Senast låg statslåneräntan på 2.02% med medelvärde 2.16% hitintills i år (sen får man lägga till +1%-enheter). Du kan hålla koll här:
Neråt tror jag definitivt men vågar inte gissa på hur mycket. Inte så jättestor skillnad tror jag eftersom vi antagligen också kommer få skattelättnader på ISKs första 150k, men man vet ju inte. Min gissning är på 0,9% plus skattelättnaden. en enkel apas gissning