Ränta på ränta effekt

Hejsan, när jag läser och ser på nätet på amerikanska aktie- respektive fond investerare så hör jag dem ofta prata om ränta på ränta. Därför sökte jag upp fenoment och har förstått principen och hur den appliceras i ens sparande. Dock finns det något jag inte förstår, när jag kollar upp fonder i Sverige så ser jag inte någon fond som ger avkastning/utdelning/ränta som skapar denna ränta på ränta effekten. Hur kan man uppnå detta i sitt sparande i Sverige? jag har läst på svenska forum och inlägg där även svenska investerare pratar om de, men hur kan man uppnå detta i svenska börsen?

Tack på förhand,

Med vänlig hälsning,

Funderare

Om du köper andelar i en fond för 100 kr och den fonden går upp 10% ditt första år, då är dina 100 kr värda 110 kr år nummer 2.

År nummer 2 går din fond upp igen 10 %. Då får du ju 10% uppgång på dina 110kr och inte på dina 100kr som du satte in från början. Dem 10 kr du tjänade första året får du ränta på “igen”, alltså ränta-på-ränta.

De flesta fonder betalar ej ut utdelningarna dem får, utan dem placerar om dem direkt istället och köper mer för dina pengar. Aktier som har utdelning delar ut dem till sina ägare.