Räntefond i tjänstepensionslösning Nordnet?

Hej!
Jag ska balansera om min tjänstepension i Nordnet och tänkte välja Basportföljen för 2022 dvs 70% Länsförsäkringar Global Indexnära, 10% Handelsbanken Globala småbolag, 10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad och 10% PlusAllaBolag Sverige.

Min fråga är om jag bör ha räntefonder med eller hur gör jag? Jag kan ju inte kombinera med ett bankkonto för att balansera risken i min tjänstepensionslösning. Jag är 56 år.

Alla synpunkter och ideer är välkomna!

1 gillning

Om du måste ha räntefonder, pga sänka risken, så kanske Amf räntefond mix kan vara ett alternativ. Den är billig och väldiversifierad. Består mest av globala statsobligationer och bostadsobligationer med olika durationer.

2 gillningar

Tack för svar. Mest osäker på om jag måste egentligen…

Anledningen till att vikta över till räntepapper är för att du ska bli mer säker på hur mycket pengar du kan ta ut. Om man följer tumregeln att aktiemarknaden kan tappa 50% på kort, då är det inte så kul att förlora halva pensionskapitalet bara några år innan man ska gå i pension. Genom att säkra upp med räntepapper så har du ett slags buffert så att dina månadsutbetalningar inte slår så hårt hit och dit. Det blir lite mjukare och mer planerbart.

AP7 Såfa viktar över med ca 3% räntefond per år från att du fyller 56:

image

Det kanske kan vara en bra utgångspunkt? Den portföljen ska ju passa snittsvensken.

En annan datapunkt kan vara SPP Ett val ITP 2018 som är entrélösningen om du väljer SPP:s fondförsäkring inom ITP. De viktar över till räntor med 6% per år från att du fyller 59:

image

Det som inte syns i denna grafen är att det bara är drygt halva tjänstepensionen. Inom ITP så ligger den andra halvan i en traditionell försäkring med ca 60% räntor. Slår man ihop det så blir det totalt upp till 48% räntor vid 65 års ålder.

Min slutsats utifrån de här två pensionssystemen är att en rimlig nivå räntepapper vid 65 kan ligga någonstans kring 33-48%. Men det beror såklart på hur resten av din pension ser ut! Det viktiga är att du har så du klarar dig livet ut.

3 gillningar