Har precis ändrat min fonder som jag har tjänstepension i.Har valt en realräntefond till en liten % .
Tankar på det valet?
Hur ser övriga portföljen ut?
Varför har du valt en realräntefond?
Hur långt har du kvar till uttag?
Ska du sedan göra uttag på 5 år eller på 20år? 
Mitt uttag börjar om ca 3 år.
Har övrig i global aktiefond med låg avgift.vill inte förlora så mycket pengar nu på slutet.
Okej. Hur länge ska du göra uttag?
Om du ska ha uttag i 20 år så kan du ju börja sänka risken lite men ändå behålla rätt så stor aktiedel.
Läs på hur AP7-Såfa fungerar. Den sänker risken ju äldre man blir men stannar sedan vid en ca 30/70-portölj.
Ska du göra uttag på 5 år så hade jag redan nu börjat minska risken och aktiedelen. Kanske landa i en 30/70-portfölj.
Jag skulle placera räntedelen i en billig kort/mellanlång räntefond.
T:ex Amf Mix, Amf kort, Swedbank kort, Spp Obligationsfond eller liknande.
Planerar ett uttag på 15 år
Har även såfa på premiepension delen
Är realräntefond inte bra?
Förstår mig inte riktigt på dom!
En realräntefond kan skydda lite mot inflationen. Men du kanske ska läsa på lite om dom. Jag har också en realräntefond i mina portföljer, just för skydd mot inflation. Jag har valt Danske Invest globala realäntor.
Om du ska ha uttag över så lång tid så skulle du ju kunna trappa ner risken (aktiedelen) i din portfölj succesivt. T.ex lägga till 10% räntor per år under den tiden du har fram till pension (3år om jag förstod dig rätt?). Då kommer du ha 70% aktier och 30% räntor när du går i pension.
Sedan ska du göra uttag i 15år? Då skulle du kunna lägga till 4% räntor och minska aktier med 4% per år. Då kommer du till slut ha 10% aktier och 90% räntor under det sista året. Är du lite mer vågad så kan du lägga till bara 3% räntor per år istället. Då kommer du ha 25% aktier och 75% räntor under det sista året.
Ju närmre du kommer portföljens slutpunkt, destå lägre risk vill du ha. Ju längre ifrån du är, destå högre risk kan du ta (mer aktier).
Tack för ditt svar !
Det upplägget låter bra.
Lycka till