Hej! Funderar lite på vilka räntefonder man ska välja i tjänstepensionslösningar.
Jag är 61 år och har tjänstepensionslösning hos fyra olika bolag och deras lösningar:
-Skandia
-SPP
-Länsförsäkringar
-SEB
Helst skulle man vilja flytta över till Avanza eller Nordnet men det är inte möjligt i dagsläget då man är beroende av sin arbetsgivares val.
Då jag nu närmar mig uttag inom inte allt för många år så vill jag ha en del sparande i räntefonder. Min fundering är då vilka räntefonder som är bäst hos respektive tjänstepensionslösning hos bolagen ovan.
Tacksam för synpunkter
Thomas
Jag har liknande situation, väldigt liknande, och det är en svår nöt att knäcka och hänger på många andra omständigheter så som aktie/ränte-fördelning, hur beroende du är av att ha en så konstant pension från dessa konto som möjligt eller om du har annat sparande som kan täcka månader med uttag där kapitalet på dessa pensionskonto gått ner. Det beror också på om du tänkt ta ut alla samtidigt eller om du fasar dem över tid (dvs olika sparhorizont) och såklart din uttagstid (kort eller lång)
Själv tänker jag ”säkrast möjliga krockkudde” och kör korta räntefonder och så säkra sådana som möjligt. Detta för att utbetalningen varje månad ska var så konstant som möjligt för att täcka vanliga leverne. Annat kapital täcker det som är kul
På pensionskonto under uttag tar jag hellre risken med aktier som jag ändå tycker har bättre chans att lyckas än obligationsfonder / lång räntefonder.
Problemet är att riktigt säkra korträntefonder går back varje månad pga minus ränta på statspapper, dvs det säkraste som finns. En sådan ”säker” korrränte fond är SEB Likviditet. Den finns åtminstone både hos SPP och SEB såklart.
För att inte gå back något lite varje månad på räntedelen så lägger jag en viss del av ränteandelen i något högre risk men fortfarande kortränte fonder. SPP har en fond som heter FRN Företagsobligationer som förvisso är högre risk men fördelen är att räntorna sätts om var tredje månad så risken för en ränteuppgång är lägre än för andra.
Genom sådana kombinationer - mycket låg risk korträntefonder och lite av högre risk korträntefonder- hoppas jag skapa en räntedelen som är bra som ”krockkudde”
Föreslår att du lyssnar på Jan & Carolines podavsnitt om bästa fonderna för 2021 (denna veckans) och nästa vecka (tror jag) på olika portföljmodeller. Det kan hjälpa dig.
För Länsförsäkringar och Skandia så vet jag inte riktigt vad som är bäst på räntesidan. Tipset är att utgå från bästa fonderna för 2021 här på RT och sedan kolla på sina egna konton vilka fonder som finns där som är mest lika det man vill ha.
Tyvärr, som du säger, ens val på tjänstepension är ofta starkt begränsad så man får ta ”minst dåliga” alternativet.
Tyvärr kommer jag nog göra er besvikna på räntesidan i år. Det har känts helt hopplöst att sätta ihop en bra ränteportfölj i år. Jag har i alla portföljerna hållt mig till:
Bankkonto med insättnignsgaranti
AMF Räntefond Mix
AMF Räntefond Lång
Jag skulle köra på de fonder som du @JFB nämner, de upplever jag är mest rimliga också.
Nej, inte exakt samma, men om du hittar fonder och fördelningar som du gillar i RT förslagen, så är tipset att titta på deras avgift och vad de fonderna innehåller, för att sedan matcha dem mot den mest lika fonden där du har din tjänstepension.
Tex SPP aktiefond global (också låg avgift) kan ersätta både LF Global indexnära och LF tillväxtmarknader eftersom SPP varianten innehåller tillväxtmarknaderna vilket inte LF global gör. Så på SPP kan du slå ihop andelarna för de två LF global + tillväxt och lägga det i SPP global. Nästan samma innehåll då och nästan samma låga avgift totalt sett.
Jag tror din största utmaning ligger i Skandia. LF lär du ha exakta matchning för flera fonder. SPP har bra/liknande alternativ. SEB bör också ha det.
Det svåraste är om du vill ha med guld andelen. Det finns ju inte i tjänstepension. En del försäkringsbolag har guld-aktie fonder men det är betydligt mer volatilt än fysiskt guld. I en del portföljer har jag tex valt att ta med en guld-aktie fond men med lägre andel än i RT modellportöljen för att inte öka volatiliteten för mycket. Eller så skippar man guldet och lägger det i globalfonder istället. Inte optimalt men bra