Flytta tjp dålig tajming

Hej, ska flytta lite spridda pensioner (tjp och privata) till Nordnet. Nu börjar pengarna dyka upp på de nyöppnade kontona och tanken var att investera dem utifrån RTs fonder. Men, är det verkligen läge att göra hela investeringen nu?

Välkommen hit! :slight_smile:

Om du hade allt kontant före flytten så kan jag förstå din oro. I så fall lägg upp en plan på att månadsspara in det

Om du hade det investerat i aktiefonder före flytt så kan du åtminstone lägga samma aktiefonds andel nu utan att ta någon högre risk än du gjorde före flytten. Om detta känns läskigt så får du fundera på om du ska sänka aktie andelen för då kan det vara att du haft för hög risk (om du oroat dig). Tumregeln är ca 10% aktiefonder per sparår du har kvar till du behöver pengarna.

Hoppas det hjälper dig på vägen :slight_smile:

2 gillningar

Hej igen
För några år sedan blev jag rek att läsa om rika tillsammans, blev ”frälst” och startade upp mina första portföljer. Så lyckat:)

Har sedan dess gått och funderat på de aktuella pensionsförsäkringarna, privata som jag fick vid skilsmässan för sju år sedan.

I höstas tog jag äntligen tag i det.

Allt var innan flytten investerat i fonder hos bla Brummer och Movestic. De visade sig tyvärr ha avkastat dåligt vilket gjorde att jag flyttade rubbet till Nordnet. Jag förstod det som att man vid flytten får över beloppen i cash även om de tidigare var investerade i fonder.

Bra att flytta, Brummer och Movestic är dyra :frowning:

Precis så är det. Jag tänker att om du hade tex 60/40 portfölj i mars och sedan flytten utförs i april då pengarna kanske mestadels inte är investerade (tar väl runt en månad tyvärr) så kanske det är rimligt att du i maj lägger in det direkt i en ny 60/40 portfölj med de nya fonderna på Nordnet när pengarna kommer in där. Du har samma risknivå i maj som i mars om du förstår vad jag menar?

Jag håller på att flytta några tjänstepensioner till Avanza i mitt fall och tänker göra som ovan :slight_smile:

Jag tänker göra en 60/40 i Nordnet men tänker byta deras föreslagna fonder utifrån RTs bästa fonder. Den enda jag har svårt att bedöma är SPP Grön obligationsfond med risknivå 1-2, 0,3% avgift. Är den ett bra lågriskalternativ?

Ja räntefonder är lurigt eftersom vi har sådan låg räntemiljö.

Om räntor går upp så kommer långa räntefonder att gå ner dvs backa under en längre tid.

SPP Grön Obligation är inte jättelång utan har en snitt bindningstid på lånen på runt 2 år. Titta på Morningstar under ”Ny Portfölj” för att se dess innehav.
Så den kan vara ett medelrisk alternativ mht ränterisken med risk att den backar under en 2 år om räntor börjar gå upp, men det är det ju ingen som vet :slight_smile:

Titta på avsnittet om räntefonder så kan du också få andra förslag. Se länk nedan.

Själv kör jag med korträntefonder - en blandning av SEB Likviditet och SPP Företagspapper FRN för att minimera ränterisk och samtidgt förhoppningsvis få positiv avkastning (tack vare FRN fonden) och istället tar jag risken med ökad aktieandel. FRN betyder Floating Rate Note dvs räntorna på lånen sätta om varje kvartal men den innehåller företagslån så istället en företagsrisk. Så har jag löst mitt problem men smaken är väldigt olika när det gäller räntefonder :slight_smile:

Hoppas det hjälper dig på vägen :slight_smile: