Avsteg från den ultimata vägen vid begränsat fondutbud

Jag sitter så här runt årsskiftet och ser över hur min tjänstepension är placerad. Det som slår mig då är ju att det kan vara mer eller mindre lätt att följa sin strategi. Fondurvalet är ju vara begränsat. Så jag tycker att en diskussion kring hur vi tänker kring avsteg och justeringar av portföljsammansättning vid ett begränsat utbud kan se ut.

Jag har en gammal tjänstepension som det inte längre betalas in till. Den utgör ca 25% av min totala tjänstepension som i dagsläget är dubbel så stor som min allmänna pension. Jag har jobbat 20 år och räknar med att jobba ca 20 år till. Fond utbudet som finns ser ut som följer. Jag tänker också att jag vill hålla detta som en fristående portfölj och inte kompensera för mindre riskspridning här i andra portföljer.

C Worldwide Swe Small Cap 1A 1.60 %
Danske Invest Europe Small Cap A 1.60 %
Pareto Global - B SEK 1.60 %
SEB NA Små och Medelst Bolag (12) 1.50 %
Carnegie Sverigefond 1.40 %
SEB Världenfond 1.25 %
Swedbank Robur Europafond A 1.25 %
Swedbank Robur Fastighet 1.25 %
Swedbank Robur Technology 1.25 %
Swedbank Robur Trans Energy 1.25 %
SEB Asset Selection SEK -Lux (990) 1.10 %
Öhman Företagsobligationsfond 1.00 %
Danske Invest Eur Corp Sust Bond A SEK h 0.80 %
Öhman Marknad Europa 0.65 %
Öhman Marknad Japan 0.65 %
Öhman Marknad Pacific 0.65 %
Öhman Marknad USA 0.65 %
Öhman Marknad Sverige Bred 0.48 %
Danske Inv Gl Idx Restrc SI 0.40 %
Folksam LO Sverige 0.40 %
Folksam LO Världen 0.40 %
Folksam LO Västfonden 0.40 %
KPA Etisk Aktiefond 0.40 %
KPA Etisk Blandfond 2 0.40 %
SPP Generation 40-tal 0.40 %
SPP Generation 50-tal 0.40 %
SPP Generation 60-tal 0.40 %
SPP Generation 70-tal 0.40 %
SPP Generation 80-tal 0.40 %
Storebrand FRN Företagsobligationsfond 0.40 %
Danske Invest Sverige Ränta SI 0.39 %
Folksam LO Obligation 0.30 %
Storebrand Grön Obligation A SEK 0.30 %
Swedbank Robur Realränta 0.30 %
Storebrand Japan 0.20 %
Storebrand Sverige 0.20 %
Storebrand USA 0.20 %
Danske Invest Sve Kort Ränta SI 0.16 %
Swed Robur Räntefond Kort 0.10 %

Förutom er syn på hur ni hade satt ihop portföljen, tycker jag att det vore intressant att höra hur ni ser på

1. Är det värt att minska andelen i “höstacken” för att hålla nere avgifterna ?
  2. Skall/bör man ha en lek hink i sin tjänstepension ?
1 gillning

50/50 Storebrand USA/Sverige hade varit ett bra alternativ tycker jag, eller 70/30 om man känner för det.

Har samma problem med gamla TP med begränsat urval och inte flyttbara. Ditt urval är nog dock snäppet sämre än de jag råkat ut för. Alltid funnits någon vettig globalfond åtminstone. Mer nedan.

För TP håller jag mig mest till höstacken. Viss kan man krydda en del med någon branchfond om man vill (jag gör det, Max 20% dock) som en form av lekhink.

Svårigheten i ditt fall (liknande de jag har) är att man får leta efter minst dåliga alternativet. Viktigaste innehavet är globalfonden (som ju ska vara en betydande majoritet) men jag hittar ingen vettig globalfond bland dina val. KPA och Folksam LO är väldigt smala, få innehav. Danske global restricted är minst smal med knappt 600 innehav. Minst dåliga jag hittar men långt ifrån de 1500-2000 innehav man vant sig vid.

Alternativt är kanske att knåpa ihop det själv mha SPP USA, någon Europa fond, Sverige mm. Men det känns rätt meckigt och kräver årligt underhåll åtminstone för att ombalansera. Fördelningen kan man plocka tex från LF Global index mellan USA, Europa mm.

Så kanske det renaste och enklare är SPP Generationsfond. Visst den har kanske i min mening lite mycket Sverige (runt 25% av aktiedelen som jag förstår det) men det är ju olika hur mycket Sverige bias man vill ha. Fördelen är ju att den är som AP7 Sofa och styr över mot mer räntor inför pensionen så man inte behöver fokusera på det sen. Så hade jag nog gjort även om avgiften blir något högre än SPP USA/Sverige som inte riktigt känns som en helt optimal mix att enbart satsa i. Det är ju trots allt en rätt stor del av ditt TP kapital.

Lycka till & God Jul :santa::grinning:

2 gillningar