Tips och förslag på portfölj

Hej!

Jag håller på sätter ihop en ny portfölj som ska avse ett sparande med en tidsram på minimum 10 år, en insättning kommer ske för att sedan fortsätta i ett månadssparande.

Portföljen jag tittar på ser ut såhär.

70% SPP Aktiefond Global
20% SEB Sverige Indexnära A
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1

Jag försöker få till en exponering mot de flesta marknader rent geografisk, vilket jag tror att jag fått till med det här upplägget (rätta mig gärna om jag har fel).

Jag tycker dock att en procentuell fördelning på 70% i SPP Aktiefond Global är aningen högt kanske, 60% kanske är tillräckligt. Jag är heller inte så sugen på att öka mot Sverige eller globala småbolag. (Sätt mig gärna på plats om den procentuella fördelningen i portföljen är godkänd som den är nu)

Förutsatt att fördelningen ovan är galen, så är det jag eftersöker, ett förslag på ytterligare en fond som jag kanske har missat för att krydda till i portföljen, samt förslag på procentuell fördelning.

Något följande kanske:
60% SPP Aktiefond Global
10% SHB Småbolag
10% xxxx

Tack på förhand!

1 gillning

Ser riktigt bra ut tycker jag. Om du vill kan du ha 60% Länsförsäkringar global och 10% Tillväxt istället för SPP

Tycker också att portföljen ser fin ut! Inte fel eller dumt att ha 70% i en globalfond. Enligt mig bör det utgöra basen i en långsiktig portfölj. Det ingår ju dessutom tillväxtmarknader i Spp global.

Vill du ändå minska 10% för att ersätta med något annat som inte är räntor skulle jag nog lägga dessa i antingen guld eller råvaror.

Frågan jag ställer mig är ju vad som skulle vara det lämpligaste.

Alternativ 1:
70% SPP Aktiefond Global

Eller
60% LF Global Indexnära
20% Seb Sverige Indexnära A
10% LF Tillväxtmarknad Indexn

Båda portföljerna är ju fullt godkända, LF Global Indexnära har ju gått aningen bättre än SPP sedan en tid tillbaka, det har väl främst att göra med att tillväxt har varit lite trögt och haltat utvecklingen i SPP en aning. Med tanke på att portföljen har en lång tidsram så spelar det väl ingen större roll egentligen, det handlar väl mest om egna preferenser.

Bägge portföljerna ger mer eller mindre exakt samma exponering, men Alternativ 2 har lägre avgifter så därför är den mer lämplig. Men är på marginalen skillnad, fondernas tracking error kan göra större skillnad än vad avgiften är.

Själv har jag:
70% LF Global
10% LF Tillväxt
20% Nordnet Sverige index

Total avgift under 0,2% och därmed ca 40% billigare än Lysa, men med en bredare Sverigefond och globaldel än hållbar alternativet.

Men man kan typ singla slant om vilka av dessa portföljer som kommer avkasta bäst, är på marginalen skillnad långsiktigt, ingen vet. Det enda vi vet är avgifterna :slight_smile:

1 gillning

Jag förstår, tack så mycket!

Dum fråga kanske, hur räknar jag ut avgifterna/kostnaderna för vardera alternativ? :slight_smile:

Du tar kostnaden för varje fond multiplicerat med dess storlek i portföljen. Och sedan adderar du summorna du fått fram.

Kan hjälpa dig på traven med den första:
(0,0033 * 0,7) + (0,0027 * 0,2) + (0,0064 * 0,1) = 0,00349 = 0,349%

Dvs din portfölj #1 är mer eller mindre exakt som Lysa bred 100/0 fast med en betydligt bredare Sverigefond.

Enda skillnaden här är att SPP är mer ”hållbar” än LF. Fler bolag är exkluderade och fossila utsläppet är lägre. Detta kommer dock med en liten avgiftshöjning som redan nämnts. Sen är det upp till dig hur mycket du värdesätter ”hållbara” fonder. Finns många trådar här i forumet där det diskuteras huruvida det får en effekt eller ej.