Fondportfölj - Hjälp uppskattas

Hej!

Jag håller på att sätta ihop en fondportfölj som ska bruka som mitt privata pensionssparande, horisonten är cirka 30 år, jag behöver dock bolla lite.

Såhär är tanken idag:

Global - 70%
LF Global Indexnära - 35%
SPP Aktiefond Global - 35%

Sverige - 20%
Spiltan Aktiefond IB - 10%
AMF Småbolag SV - 10%

Bransch/nisch
SHB Hållbar Energi - 10%

Jag är fullt medveten om att i det stora hela så är det onödigt att ha två globala fonder, LF och SPP överlappar väl varandra med cirka 87% om jag inte är helt ute och cyklar.

Anledningen till att jag tagit med båda dessa fonder är för att vardera fond har några bolag som den andra inte har, samt för tillväxtmarknad som SPP har. Jag vet att jag skulle kunna gå på LF Global Indexnära och för att sedan komplettera med LF Tillväxtmarknad, problematiken är dock att jag inte är speciellt förtjust i fonder som riktar in sig specifikt på tillväxtmarknader (främst Kina), därför har jag valt att inte köra på den kombinationen.

Det andra alternativet är ju att utesluta någon av globalfonderna, om jag ändå vill ha en viss tillväxt i portföljen så är väl det mest rimliga att LF Global Indexnära får kliva åt sidan. Alternativt köra på LF Global Indexnära och därmed skippa tillväxtmarknaden.

Jag tar gärna emot tips och förslag på förändringar samt hur jag kan tänka för att gå vidare.

Varför är du inte förtjust i tillväxtmarknadfonder, men förtjust i fonder som inkluderar dem ändå?

Hade förstått lite mer om du inte alls ville beblanda dig.

Jag var otydlig i mitt inlägg

Just LF Tillväxt som ett exempel, är på tok för mycket riktad mot Kina för min smak. Den delen som utgör tillväxt i SPP Aktiebolag Global är ju i stor del riktad mot Japan, vilket faller mig mer i smaken.

1 gillning

Har du det på Avanza? Då kan du lika bra välja Avanza Auto 6 då det kostar nästan lika mycket som din portfölj. Eller det fungerar lika bra ha allt 100% Spp Aktiefond Global eller LF Global indexnära. Finns ingen anlädning göra det krångligare än en av de 2 alternativ. :+1:. Då får du det 100% underhållsfritt långsiktigt sparande.

För att besserwissra: Japan ingår i Developed markets och ingår därför både i LF global och SPP Global.

2 gillningar

Det är onödigt med två breda globalfonder i portföljen. Det blir kaka på kaka.