Jag har precis flyttat tre tjänstepensioner till Avanza och Nordnet och har nu ganska stora belopp i cash på dessa konton. Då jag fyller 63 i år vill jag inte ha allt i aktiemarknaden utan ha en viss krockkudde. Tror att jag om ca två år börjar ta ut pension. Tänker mig att man bör ha liknande fördelning som jag har i Såfan för min premiepension.
Frågan är om räntefonder är det bästa alternativet och i så fall vilka? De har ju gett väldigt låg avkastning och i klimatet med ökande räntor så kommer säkerligen många fonder snarare ge negativ avkastning närmsta året?
Utan att veta något så är det ju en bra standardlösning.
Men! Jag hade nog räknat på behovet av pension i de olika faserna i pension och sedan anpassat mig efter vad jag behöver snarare än hur man ska placera. Att säga vilken väg man ska gå utan att veta vart man ska är väldigt svårt.
Ett tips kan vara att kontakta t.ex. Jarl eller Andreas på Kollberg & Enqvist som hjälper till med dessa beräkningar.
Jag uttryckte mig nog lite oklart. Min frågor var :
Skall man satsa på räntefonder eller något annat som krockkudde. (Annat skulle kunna vara ligga kvar i cash ett tag om man tror på högre räntor närmsta året eller kanske Guld ETFer)
Vilka räntefonder är de bästa att satsa på om man väljer det?
OBS efterfrågar ingen rådgivning bara lite tips som berikar…
Kanske vore ett alternativ att diversifiera krockkudden i de tillgångsslag du själv är inne på: cash, guld, räntor. Men det enda säkra är såklart cash, men då också med en garanterad värdeminskning genom inflationen.
Svårt att säga utan att veta mer om din ekonomi, alltså hur beroende du är av att just dessa TP för ditt uppehälle i pension. Men om jag skippar fördelningen/risken så ….
Korta räntefonder undviker jag gärna om jag kan ha cash på TP kontot som på Avanza. Om jag skulle säga någon kortare räntefond så är det väl någon av de som kallas FRN (floating rate note) dvs räntan sätta om en gång i kvarts typiskt. Bra i ränteuppgång som komplement till cash.
Långa räntefonder har gått ner rätt mycket och kan vara läge att börja plocka på sig långsamt. Tex AMF Mix, AMF Lång, SPP obligation, och kanske även lite realräntor (finns flera olika fonder)
Guld hade jag haft minst 10%. Tex ETC Xetra Gold som är fysiskt guld i bankvalv. Om du kan handla med ETC inom TP.
Resten i aktiefonder och det är väl just den delen som är knivigast närmare pension. Hur stor aktieandel typ.