Tjena! Tänkte kolla med er här på forumet varför inte fler investerar alla sina spar pengar i räntefonder. Pratar självklart inte om pengarna som man investerar i aktier eller intex fonder utan det som man i vanliga fall har på ett sparkonto under en längre tid. Jag ser ingen nackdel med att spara i en räntefond som generellt sett har en högre avkastning/ränta än vad ett sparkonto har.
MVH Loke
Bra fråga. Det enkla svaret är nog att räntefonder är svårt för gemene man att förstå sig på.
Rekommenderar Allt du behöver veta om räntor: Zinos räntetriangel | Räntepricken, räntelinjen och räntetriangeln
Alltså är det inte alls en dum idé ifall man förstår sig på en räntefond?
Jag har suttit med liknande funderingar. Vi sparar ganska kortsiktigt (sannolikt 5-7 år), 25-30 tkr/månad, med väldigt tydligt mål (bostadsköp i Spanien).
För oss är det viktigare att nå sparmålet än att överträffa det med aktier. Därför har pengarna varit i ett sparkonto tills nu.
Nu har vi flyttat allt till en räntefond med liknande sparhorisont: Öhman Räntefond Kompass A (via Lysa). Om den får 1-2 % mer än ett sparkonto blir jag nöjd - planen blir av… Min analys av olika fonder är att denna matchar vår riskprofil/mål väl.
Interessant! Då var min tanke inte helt hej kom och hjälp mig.
Tack! Ska kolla in länken och se om jag kan lära mig något nytt.
Till saken hör också att det fortfarande är möjligt att få 4% (eller strax under) i sparränta hos diverse nischbanker (riskfritt i och med insättningsgarantin).
Låter interessant, har du något exempel på en sån nischbank utan ett låst sparande?
Surfa in på compricer.se och välj sparkonto. Just nu Morrow Bank 4% och Moank 3,95%, båda gäller rörlig.
Sjukt bra ju, har du någon erfarenhet av sånna här nisch banker. Är det mycket upp och ner så jag kommer behöver flytta runt pengarna. Kan tänka mig att många sätter hög ränta för att locka sparande för att sen sänka räntan i förhoppning om att folk inte orkar flytta sina pengar.
Har ingen erfarenhet av just de två bankerna jag skrev, däremot av andra på deras lista t.ex. Avida, Resurs och Nordiska. Har inte haft några problem där, fungerat smärtfritt för min del. Alla konton som finns på deras lista omfattas av insättningsgarantin enligt info på hemsidan.
Som du är inne på själv så sker det ränteförändringar emellanåt och vill man hela tiden ligga på topp får man vara beredd på att flytta runt pengar.
En vanlig anledning att spara på sparkonto är att man ska använda pengarna inom en viss tid och därför inte har de i aktier. Dvs man vill inte riskera att de kraschar eller minskar i värde under tiden till användning.
Räntefonder kan tyvärr krascha och minska i värde. Det gör inte sparkonton.
Om man vill ha båda fördelarna (garanterad och högre avkastning) så kan man välja räntefonder som har förfallodatum (dvs låst YTM) eller enskilda obligationer.
Jag har över 350% avkastning sen 5 år tillbaka.
Jag tror verkligen ni bör överväga att lägga mer i aktiefonder eller i alla fall blandfonder.
7 år är en lång tid.