Fråga om räntefonderHar nu 80% aktier 20% räntorOm jag vill byta bort Spiltan räntefond mot vad ??Något förslag ? Lyssnat på podden men tycker det var oklart/Torbjörn
JAG skulle inte bytta bort Spiltans räntefond ,för att jag tror att dom hade reagerat rätt när dom stoppade fonden allt detta för att förhindra et större kursfall ,nu när handeln är igång kursen stiger varje dag ,och det finns likviditet i fonden folk har börjat sälja i panik och många i förlust ,förväntade avkastning enligt förvaltaren är upp till 2% ,men om du ändå vill bort från företagsobligationer då blir bara statsobligationer som är nästan lika riskfyllda ,för att Spanien,Italien, Frankrike är i stort kris, euron kan falla kraftigt och t.om. EU kan falla för att länderna stängs mer och mer och att nationalismen växer,dollarn kan oxo falla kraftigt för att USA är kris och många kommer att dö, stora stimulanser i USA kan vara fel signaler till marknaden därför FED pratar mer och mer att knyta dollars värde till landets guldreserv detta betyder i praktiken en värdeminskning av valutan i början i alla fall ,jag skulle satsa dom 20 % i ,cash, i dom storbankerna sk.systembanker som staten kommer att rädda om det behövs,detta tycker jag men jag kan ha fel som vanligt.
Amf företagsobligation. Den är likvärdig och billigare
Kan man lita på Avanza bank eller ska man välja SBAB?