Hej ! Jag läste om de rekommenderade fonderna för 2026 - och under avsnittet de bästa fonderna per bank - så listas Avanza Emerging Markets som en av Avanzas fonder, som förvisso har en låg avgift = 0,3 %,
men när jag läser om fonden så är det en matarfond…som investerar i en indexfond….
Innebär det att det finns underliggande avgifter i den underliggande indexfonden, vilket gör att den totala avgiften är högre än de 0,3 % ?
2 gillningar
Välkommen till forumet @Mariellel.
Jag är 99% säker på att så INTE är fallet. T.ex. var Avanza Global länge en matarfond till en Amundi-fond och då var det inte så. Men för säkerhetsskull så kan du skicka ett kort meddelande till Avanzas kundtjänst och få det bekräftat. ![]()
1 gillning
Står i årsberättelsen i den gröna rutan vad dom tog ut i förvaltningsavgifter det året, 2024 i detta fallet då 2025 inte släppts än.
Går även att läsa i fondbestämmelser:
11 § Avgifter och ersättning
Ur Fondens medel får ersättning betalas till Fondbolaget för dess förvaltning, marknadsföring och administration av Fonden samt till Förvaringsinstitutet för de uppgifter som avses i 3 §. Ersättningen beräknas dagligen på Fondens värde och får högst uppgå till 0,15 % per år.