Sen årsskiftet har jag investerat i Lundmarks fond Highlight Sverige A. Kort och gott är det en Sverigefond med prestationsbaserad avgift som ska överträffa SIX Portfolio Return Index (OMXSCAPGI på Avanza). Sen två veckor tillbaka har avgiften hoppat upp från 0,05% till hiskeliga 5,16% trots att man underkastat relativt indexet, se bifogad bild.
När detta hände ringde jag först till Avanza då det är de som räknat ut avgiften men de hänvisade mig till förvaltaren.
Jag ringde till förvaltaren och intressant nog hade han haft en dialog med Avanza om detta då avgiften är felaktigt uträknad.
Hej igen och tack för ditt samtal häromdagen. Alltid uppskattat att som förvaltare bli kontaktad av investerare.
Skulle vilja förtydliga ett par saker:
Vår fasta förvaltningsavgift är 0 % och vår rörliga avgift (med High-Water Mark) är 50 % av överavkastningen mot vårat jämförelseindex, SIXPRX (SIX Portfolio Return Index. Ett index som speglar utvecklingen på Stockholmsbörsen justerat för de placeringsbegränsningar som gäller för aktiefonder, 5/10/40-regeln t ex.)
Det avgiftsmåttet som Avanza redovisar på Highlight Sveriges sida i deras plattform kallar de för total avgift. Det inkluderar förvaltningsavgift, administrationskostnader, transaktionsavgifter (fondens kostnad för handel med värdepapper, dvs courtage) samt övriga avgifter. Detta kan man läsa mer om på deras hemsida.
Fonden är relativt nystartad och har än så länge en låg förvaltningsvolym. Det innebär att de fasta kostnader som fonden betalar till förvaringsinstitutet procentuellt sett blir höga. Vi är fortfarande i en lanseringsfas och kommer den närmaste tiden arbeta med att marknadsföra fonden aktivt och öka förvaltningsvolymen vilket innebär att de fastna kostnader som ligger till grund för den här beräkningen inom kort kommer att utgöra en mycket liten procentuell del. Jag menar därför att måttet visserligen inte är felaktigt beräknat men inte nödvändigtvis ger en sannolik bild över hur stor del av förvaltningsvolymen som kommer att gå till kostnader under kommande år.
Att en fond betalar vissa av de kostnader som depå/förvaring innebär är inget ovanligt men mot bakgrund av ovanstående så kommer fondbolaget från och med nu att ta samtliga av dessa. Fondbolaget betalar redan idag den absoluta merparten av sådana kostnader. När vi uppdaterat den data som till slut hamnar hos Avanza kommer detta att synas på deras hemsida.
Jag hoppas att ovanstående bidrar med lite klarhet i sammanhanget. Deltar gärna i diskussion och svarar på frågor, i detta forum eller genom direkt kontakt.
Bästa hälsningar,
Erik Norström, ansvarig förvaltare Highlight Sverige hos Lundmark & Co Fondförvaltning AB