Värdera låg avgift eller spridning högst

Jag har pengar låsta i sparande för avtalspension hos Avanza. Ca 20 år kvar till pension.
Utbudet av fonder inom KAP-KL är ganska skralt och jag har hamnat i att välja mellan:

Danske Invest Global Index SA
avgift totalt 0,56%

Swedbank Robur Access USA A
Total avgift 0,28

Jag lutar åt den billigare Swedbank-fonden trots att den är något smalare. Danske-fonden är ju ändå rätt tungt viktad mot USA. Har någon tankar kring detta?

2 gillningar

Personligen hade jag hellre haft 2/3 i USA än en ren USA-fond. Även om avgiften blir lite högre. Tycker det låter vanskligt att ha 100% i ett och samma land.

Eller sparar du privat också? Då skulle du ju kunna dra ner på andelen USA i privata sparandet, och välja Swedbank-fonden här.

1 gillning

All övrig tjänstepension ligger hos Länsförsäkringar Global Index. Privat fondsparande hos Lysa.
Du har kanske rätt.

Jag är möjligen bara grinig över att Avanza tar 0,19% av i årlig avgift för att förmedla indexfonder hos Danske Invest.

1 gillning

Vill också bara flagga för det stora överlappet mellan LF-fonden och din USA-fond. Till ca 50 % är de lika och ger ingen riskspridning, snarare tvärtom.

Tack, jag har grunnat på det också. Problemet är att det möjliga urvalet hos Avanza är väldigt begränsat.

Ser ut som Danske Invest Global Index kostar 0.34% (vart kom 0.56% ifrån?) så jag skulle nog kört på den. Möjligtvis ta in en liten del Robur Access Asien för att få en del diversifiering med tillväxtmarknader.

När alla kostnader är inräknade så hamnar den på 0,56%.

bild

Skillnaden mellan den offentliga avgiften, 0,34%, och totala avgiften enligt Avanza, 0,56%, blir 0,22% när jag räknar. Det är inte Avanza som lägger beslag på dessa pengar. Det är interna kostnader som fonden har. Det drabbar fonden oavsett vilken bank du köper fonden genom, men det är bara Avanza som öppet redovisar dessa kostnader.
Av den offentliga avgiften, 0,34%, brukar förmedlande bank få hälften d v s 0,17% i detta fall. Även Avanza tar del av denna förmedlingsavgift. Ett litet antal nischbanker, t ex SAVR, tar i stället en fast avgift och betalar tillbaks förmedlingsavgiften till spararna, men jag tror inte det går att flytta sina pensionspengar till någon av dessa.

1 gillning

Jag får inte heller ihop procenten, men det är Avanza som skriver 0,19.
Jag tycker ändå att det är lite mycket totalt sett för en indexfond. Ska kanske kolla upp om jag ska ha det som en komplettering till LF Global Index och sätta det i en Asien-fond eller nåt.

Tyvärr är de låsta hos Avanza. Tack för synpunkterna.